KENAPA BERCINTA SEBELUM NIKAH HARAM EK???

Published August 7, 2009 by wana93

Islam takde ke couple-cople ni?
Cinta secara Islam hanya satu, iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab kabul, cinta selepas kahwin. Itulah cinta sacral dan qudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan Islam. Apabila Islam menegah sesuatu perkara, tentu ia gantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Jika ia menegah cinta antara lelaki dan perempuan sebelum kahwin, ia membawa perkahwinan sebagai ganti yang lebih baik. Sabda Rasulullah : Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah. (Ibnu Majah). Cinta adalah maruah manusia. Ia telalu mulia.

Kalau begitu, cinta remaja semua menghampiri kepada penzinaan? Ya, kalau lelaki dan perempuan bertemu tentu perasaan turut terusik. Kemudian perasaan dilayan. Kemudian teringat, rindu. Kemudian diatur pertemuan. Kemudian duduk berdua-dua. Kemudian mencari tempat sunyi sedikit. Kemudian berbual panjang sehingga malam gelap. Hubungan makin akrab, dah berani pegang tangan, duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan, sekarang macam pengantin baru semalam bukankah mereka semakin hampir dengan penzinaan? Berapa ramai orang yang bercinta telah sampai kepada daerah penzinaan dan kesengsaraan. Kasihanilah diri dan ibu bapa yang melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa noda daripada seekor nyamuk sekalipun!

Masih ramai orang yang bercinta tetapi tetap selamat tidak sampai berzina. Kami tahan diuji. Allah yang menciptakan manusia, Dia tahu kekuatan dan kelemahan manusia. Manusia tidak tahan ujian. Oleh itu Allah memerintahkan supaya jauhi perkara yang ditegah takut manusia akan kecundang. Jadi manusia itu tidak tahan diuji? Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa, sejak dari awal penciptaan manusia. Allah takdirkan satu peristiwa untuk iktibar manusia. Allah tegah Adam dan Hawa supaya tidak memakan buah khuldi dalam syurga. Buah yang lain boleh makan. Allah tahu kelemahan pada ciptaan manusia. Tidak tahan diuji. Oleh itu Allah berpesan kepada Adam dan Hawa, jangan menghampiri pokok khuldi itu. Firman Allah: Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa yang kamu sukai, dan janganlah kamu hampiri pokok ini. (jika kamu menghampirinya) maka kamu adalah orang-orang yang zalim(al-Araf:19). Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buah khuldi. Jika menghampiri perkara tegahan, takut nanti mereka akan memakannya. Demikianlah dengan zina. Ditegah berzina. Maka jalan ke arah penzinaan juga dilarang. Takut apabila berhadapan dengan godaan zina, kedua-duanya akan kecundang. Cukuplah kita belajar daripada pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa.

Allah berfirman yang bermaksud:”dan janganlah kamu mendekati zina,sesungguhnya zina itu adalah suatu prbuatan keji dan sesuatu jalan yang buruk”
(Surah al-ISRA’,ayat:32)

couple

Adakah orang yang bercinta hilang maruah?
Antara kemuliaan manusia adalah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah cuba menggadaikan maruahnya kerana mereka menghampiri perzinaan. Zina tangan(pegang2 bukan muhrim),zina hati(rindu dan selalu ingat si dia),zina mulut dan lidah(‘calling’ je dgn suara mendayu-dayu),zina kaki(berjalan g ‘dating’,tgk wayang..).,zina mata(asyik berpandangan je..).Itu semua adalah perkara yang mendekati zina. Manakala orang yang bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin kecuali dengan orang yang pernah berzina. Allah berfirman: Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula tidak ingin berkahwin melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman.(Surah An-Nur: 3)


Namun dari sudut lain, bercinta dianggap tidak berguna dan tidak membawa kepada kebaikan. Ber-couple dan bercinta seperti ini tidak menjadi mukaddimah pada perkahwinan sebaliknya mukaddimah pada melahirkan anak luar nikah atau mencampakkan anak yang tidak berdosa ke dalam tong sampah dan longkang. Bercinta seperti ini dilarang dan diharamkan dalam Islam. Selain itu perlu diingatkan juga bahawa tindakan seseorang itu ber-couple dan bercinta itu biasanya bertitik tolak daripada perasaan dan emosi, maka dengan itu mudah sekali terjerumus dalam perkara-perkara yang tidak baik. Oleh itu sesiapa sahaja yang berhadapan dengan ajakan perasaan dan emosi untuk ber-couple dan bercinta perlu berusaha sedaya upaya mengunakan kewarasan akal. Malah sebagai seorang muslim kita juga perlu mengelak daripada konteks fizikal atau luaran yang boleh mencetuskan keghairahan seks yang seterusnya menyebabkan berlaku perlanggaran hukum Allah Taala iaitu perzinaan.

About these ads

6 comments on “KENAPA BERCINTA SEBELUM NIKAH HARAM EK???

  • bercinta sebelum kahwin adalah haram tetapi kalau nak bercinta kahwinlah dulu,itu bertepatan dengan ayat al-quran dan hadis,kalau anda seorang muslim yang soleh anda pasti mampu membezakan antara yang haram dan halal,…..masalah yang kerap berlaku sekarang adalah zina hati,mulut dan mata………..

  • btol muhammad!!!!!! knp perlu b’cinte sblom kwin….kdg2 bercinte bgai nk rak..last2 ap y dpt???? DoSE la jawabnye…ye x????dpt kire sume pekej mksiat dilap hbis!!!! maSyALLAH mnusiaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa……….

  • btul2..nk brkongsi sedikit la..
    dlu time skola rendah adelah ckit cinta2 ni..ala cinta kanak2..pas2 ble naik skola menengah ade prasaan tu lg..semakin hmpir dan smakin hmpir akhrnye prasaan tu hilang tbe2..Alhmdulillah..syukur,g pun wat pe kte nk wat sume ni sdgkn kte pn msih di bwh tnggungn ibu bapa..kpd yg sblum ini bercinta atau sdg bercinta..elakkan dari brlakunya prkara sedemikian..sesungguhnya sebaik-baik perhubungan antara lelaki dan perempuan adalah melalui perkahwinan..
    sekian..

    • tu laaa..
      cinta ni bukannye bley jangke bile dtgnye kan..
      maen serbu je..
      tak bg signal p0n.,.
      syaitan p0n slalu mgg0da ati kite nie..
      sbb tu kite kene sntiasa hati2 dan sntiasa menepis dugaan2 cinta yg mmbawa kite ke arh kemksiatan nie..
      alahmdulillah..
      setiap org x lari brbuat kslhn..
      tp Allah sntiasa beri kite peluang utk bertaubat..
      selagi nyawa masih dikandung badan..

  • Leave a Reply

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

    Connecting to %s

    Follow

    Get every new post delivered to your Inbox.

    Join 139 other followers

    %d bloggers like this: