MENGINTAI REDHA ILLAHI

Published June 5, 2009 by wana93

Aku insan biasa
HambaNya yang tak luput dari dosa
Hidupku sentiasa dikelilingi dengan kejahilan
Duniaku penuh dengan keseronokan

Permulaan hidupku singgah di rahim bonda
Sebelum aku dijejakkan ke dunia
Banyak kelalaian yang aku temui di dunia
Banyak juga berlaku dusta dan aniaya di dalamnya

Kelalaian menyebabkan aku lupa padaNya
Keseronokan hidup menjadikan aku seorang hamba yang alpa
Sehingga apabila musibah melanda diri ini
Barulah aku tersedar dari buaian mimpi palsu duniawi

Selama ini,aku leka dari mengingatiNya
Aku abaikan tanggungjawab ku sebagai seorang hamba
Aku terlalu taksub dan cinta akan dunia
Sehingga melupakan hari akhirat yang bakal menjelma

Dosa dan noda telah menggelapkan hati
Hanya pintu taubat sebagai penyembuh nurani
Hidayah itu pemberian ILLAHI
Mati itu suatu yang amat pasti

Kini,aku insaf akan kejahilan diri ini
Aku bertaubat pada Yang Maha Esa
Aku ingin kembali ke pangkal jalan ILLAHI
Jalan kebenaran yang membawa aku pada keredhaanNya

Aku tak mahu lagi hidupku berlumuran dengan dosa
Aku tahu,aku tak layak untuk ke syurgaMu
Tetapi aku tak sanggup hendak menanggung seksa api neraka
Ampunkanlah dosa-dosaku

Masih adakah lagi secebis rahmat ILLAHI buat diri ini??
Masih adakah lagi ruang untuk aku mengintai redha ILLAHI??
Sesungguhnya hidupku ini takkan bererti dan bermakna
Tanpa redha daripada Tuhan Yang Maha Kuasa

Terimalah taubatku..
Ampunkanlah dosa-dosaku..
Redhailah kehidupanku..
Semoga hidup dan matiku hanya untukMu..

(ade masuk kat iluvislam.com)

4 comments on “MENGINTAI REDHA ILLAHI

  • taubat..sllu se cm uh kak..kdg2 se cm adk ni truk btol..nk btaubat tp tk bristiqamah lgsug..kdg2 tkut allah tk kn trima taubat adk ag..allah pn dh bfirman dlm kalamNy..tiap kali adk bce ayt uh, mst adk tkut..sgt2 T^T..sbb adk mcm sllu bpaling sedang adk se adk dh dpt ptunjukNy..adk tw uh salah, tp adk wt gk..adk harap sgt adk bristiqamah dgn ptunjukNy..adk nk sgt agr allah kuat kn iman adk dlm mhadapi tiap dugaanNy..tmbh2 lagi adk pna myukai seseorg yg adk se adk nk mgaku kalh kt prasaan..huhu

  • Leave a Reply

