KENAPA MUSLIMAH PERLU BERTUDUNG LABUH???

Published June 14, 2009 by wana93

KENAPA PERLU BERTUDUNG LABUH???

1) Menutup Aurat
2) Elak Tabaruj (menampakkan perhiasan secara zahir)

MENUTUP AURAT adalah kewajipan bagi setiap muslim tambahan lagi kita seorang wanita.. Aurat wanita pulak seluruh anggota badan kecuali tapak tangan dan muka.. Asma’ anak saidina abu bakar pernah ditegur oleh Rasulullah dalam bab berpakaian kerana pakaian dipakai asma’ terlalu nipis hingga menampakkan susuk tubuh yang sepatutnya disembunyikan… Tudung labuh mampu menutup sisi hadapan, tepi dan belakang.. tudung silang leran 60 tutup hadapan dan belakang dan tudung ala kadar tutup yang sekadar bawah dada skit dan kadang2 terangkat terlebih2… Bertapa rendahnya maruah wanita itu andainya dibiarkan tubuhnya untuk ditonton dikhalayak ramai sedangkan tubuhnya itu hanya layak diperlihatkan oleh mahram dan suaminya sahaja… Betapa dayus seorang lelaki andainya membiarkan isteri dan anak-anak perempuan mereka menutup aurat ala kadar.. Hidup kita menuju akhirat, lebih baik kita sempurnakan amalan kita semoga tiada yang tersangkut kerana kejahilan kita sendiri…

tudung

ELAK TABARUJ, dari pespektif islam seorang muslimat tidak dibenarkan untuk menzahirkan hiasan diri seperti bersolek wajah, memakai barang kemas yang terlalu banyak dan berfesyen.. Semoleknya wanita solehah memakai pakaian yang bewarna agak gelap, tidak bersolek atau berwangi-wangian dan berfesyen yang melampau.. Sesuailah andai muslimat bertudung labuh, bewarna agak gelap dan agak tebal maka terselamat diri dari azab neraka.. Jika dibandingkan tudung silang leran 60 pasti kita ingin berhias walau sedikit dengan meletakkan keronsang kiri kanan tambahan tudung yang pelbagai corak yang menarik perhatian… andai ada orang memuji tudung yang kita pakai dengan kerosang yang cantik pasti terangkat, dan keluarlah perasaan riya’… Andai betudung cantik tak sah kalau tak dicolekkan sedikit solekan kurang2 bibir bewarna merah.. seperti wahida,wardina, dan seumpama mereka…

fikir2 dan renungkan wahai muslimat yang solehah….

13 comments on “KENAPA MUSLIMAH PERLU BERTUDUNG LABUH???

    • sya bermnat dngn writing awak ne..
      sya sndie trngin nak ubah dri sya pkai tdung labuh..
      x ksah la kwan2 kta apa pown..
      tpi istiqamah msti ada dlam dri ni..
      tima ksih 4your writing..
      doakan sya untuk mnjadi mslimah sjati..

  • erm..salam..
    sya ni blogwalking shj..
    bagus post ni..
    nak mintak pendapat sikit..kalau ade kawan sy ni dye free hair..
    dia nk pkai tdung..
    dah tergerak hati dah..
    cuma perlukan sokongan je..
    jadi mcm mne eh??

    • farah, alhamdulillah kawan awk dh terbuka hatinye nk pakai tudung..
      sm0ge die istiqamah..
      awak sbg kwnnye, berilh s0k0ngan yg sewajarnya..
      beritahu die bahawa die sdg mnjalankn kewajipan sbg seorang muslimah iaitu menutup aurat..
      ingin memakai tudung,..
      alhmdulillah..

      mule2, x kishlah tudung ape p0n yg kita pakai..
      aslkan,munutupi bhgian depan kite..
      itu ciri2 utama pemakaian tudung..
      tudung labuh lg bagus kerana menutupi semua..
      lebih terjaga dan terjamin..
      tp,kene istiqamah..

      aurat kite ditutupi..
      mata yg liar x dpt menembusi..
      tudung sbg identiti diri..
      jadilah muslimah yg sejati..

      insyaAllah..🙂

  • saya suka dgn write up awak.. saya juga ada dengar tentang kerongsang tu. namun apa lah daya kerana wanita mmg suka pada kecantikan. bagi saya, tak salah lah andai nya sahabat2 kita ingin memakai kerongsang utk nampak kemas bila bertudung. cuma perlu rasa nya di ingatkan di sini niat itu lah yang paling penting. semoga kita semua diredhai Allah

  • knp ye org kite mlyu jz anggap yang mnutup aurat tu skadar pakai tudung shj.. Cam mn ngan kaki, tu?? klu kte dpt tgk makcik2 kt luar tu ramai yg x pkai stokin.. (-_-!!)

  • artikel ini tidak keras….apabila Allah arahkan aurat wanita hanya muka dan tapak tangan, kita wajib patuhi kerana anggota badan lain akan menimbulkan fitnah.
    memakai tudung labuh tutup dada, tidak menampakkan susuk tubuh, adalah wajib…apabila kita menjalankan kehidupan sebagai ISLAM, insya’allah semua tu no hal punya…bagaimana kaum wanita berhadapan dengan ALLAH nanti apabila ditanya berkenaan auratnya?

  • bukan nak tunjuk alim @ warak…tapi sebagai seorang ISLAM.
    Sanggupkah kita diseksa diakirat kelak?
    Saya tiada masa nak berbalah dengan sesiapa, cuma saya nak semua orang islam kembali kepada Al-quran dan sunnah rasulullah s.a.w.
    Malu apabila ramai mengaku islam tapi hanya pada agama tetapi sama sahaja seperti ‘mereka’ yang lain

  • Artikelnya cukup bagus,dan hadis yang diuraikan memang salah satu hadis shahih. saya bersyukkur masih banyak orang yang mengingatkan saudaranya agar segera menutup aurat untuk mendapatkan ampunan serta rahmat dari Allah SWT. Maaf jika saya berbahasa Indonesia, tapi saya yakin penulis paham maksud tulisan saya. Salam kenal dari saya.

  • sy pun bertudung labuh juga…Islam tu mudah, jangan menyusahkan… pendapat sy, x perlu la smpai nk stresskan pada berwarna gelap dan keronsang …. kalau nk amalkan sendiri, ya silakan…tp jangan la buat seolah2 nk pakai warna selain warna gelap tu seolah2 jatuh hukum haram je…. riya’ x dtg dgn sekadar berpakaian cerah atau berkeronsang cantik… boleh jadi riya juga walaupun berpurdah dan berpakaian serba hitam…. sape kata x boleh? sy sndiri pernah rasa perasaan ni…rase diri lebih baik drp orang lain bila mengamalkan pakaian sunnah…. jangan beratkan org lain dgn ape yg kita dah jadikan kewajipan pada diri kita, padahal dalam al-Quran cuma menekankan tudung mesti melepasi dada je….. yg nak bertudung labuh, ya silakan….. lebih afdhal…..

  • bwt kaum hawa jgn terpedaya dgn fesyen muslimah di zaman kini
    mmglah fesyennya menarik tetapi x mngkut hkm syarak.cthnya,
    b’tdg tp x mnutupi leher dn telinga.ada jgk jns tdg yg melakat ke tubuh
    bdn hgga mnnmpakkn bntuk dada,cthnya mcm tdg IKIN tu…siap ada
    bonggol lagi.bukankah wanita sprt itu x akn mncium bau syurga?
    sya rasa kita dgalakkn b’tdg labuh spy dpt mntup bhgian punggung kta
    sbb d bhgn ”itu” serta bhgian ”dada” syaitan suka bertenggek.
    jika x mahu mnggnkn tdg labuh x apa,yg ptg bju yg kta gunakn x ketat
    iaitu harus longgar…..

  • Leave a Reply

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

    Connecting to %s

    %d bloggers like this: