MULIANYA RAMADHAN AL-MUBARAK

Published August 21, 2009 by wana93

ramadhan

~ Bulan Ramadhan adalah satu-satunya bulan Islam yang disebut di dalam al-Quran (surah al-baqarah ayat 185)

~ Hendaklah rasa mulia dan gembira dengan kehadiran Ramadhan

~ Bulan Ramadhan juga dikenali sebagai bulan Rahmat, bulan Keampunan, bulan Sabar, bulan al-Quran dan bulan Tahan Nafsu.

~ Dalam bulan yang mulia ini,jinakkanlah hati-hati kita dengan al-Quran.

~ Banyakkan membaca al-Quran kerana ia akan datang pada Hari Kiamat untuk memberi Syafaat kepada pembacanya.

~ Banyakkan istighfar.

~ Ramadhan adalah satu peluang untuk memperbaiki hubungan sesorang hamba dengan ALLAH S.W.T.

~ Hindarkanlah dosa dari anggota kita kerana dosa itu merosakkan pahala.

~ Puasa bukanlah sekadar menahan lapar dan dahaga semata-mata, tetapi menahan seluruh anggota daripada kemaksiatan dan kedurhakaan kepadaNya.

~ Dengan puasa juga, kita akan memperolehi kesihatan jasmani dan rohani. Sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud: “Berpuasalah kamu, tentu kamu akan sihat.”

Sabda Baginda Rasulullah s.a.w. lagi: “Perut besar itu adalah sarang penyakit dan banyak makan itu punca segala penyakit.”

~ Sepuluh malam terakhir terdapat 1 malam yang dinamakan Lailatulqadar(malam seribu bulan)

~ Awalnya Rahmat, Pertengahannya Makrifah dan Akhirnya Pelepasan Dari Neraka.

~ Rebutlah peluang Ramadhan yang datang ini selagi diberi peluan kerana ini mungkin Ramadhan terakhir untuk dinikmati.

DELETE DOSA

AMARAN!!

Perbuatan menyengajakan tidak berpuasa atau berbuka tanpa uzur syar’ie yang kita sedia maklum, adalah dosa besar yang berat ancamannya dari Allah dan Rasul-Nya.

Daripada Abi Umamah al-Bahili beliau berkata, aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : Semasa aku sedang tidur, datang dua lelaki kepadaku dan mendapatkan aku pada tangannya lalu membawa aku ke hujung gunung. Mereka berkata : Naiklah ke atas. Aku berkata: Aku tidak boleh. Mereka berkata. Sesungguhnya kami akan mempermudahkan bagimu. Maka aku mendaki sehingga sampai ke kemuncak gunung tersebut. Kemudian aku mendengar suara-suara yang kuat. Aku berkata : Suara apakah itu? Mereka berkata: Ini adalah suara pekikan manusia dari neraka. Kemudian aku bergegas sehingga aku melihat manusia digantung di belakang lutut mereka, dengan di tepi mulut-mulut mereka koyak dan darah keluar dari mulut-mulut mereka. Aku berkata: Siapakah mereka ini? Mereka berkata: Ini adalah mereka yang berbuka puasa sebelum waktunya. – [Hadith disahihkan oleh al-Albani di dalam Mawaarid al-Zam’aan, #1509]

Barangsiapa berpuasa Ramadhan dengan keimanan dan mengharap pahala (keredhaan) Allah, maka diampuni dosa-dosanya yang terdahulu. (HR. Bukhari)

Jika datang (bulan) Ramadhan maka akan terbuka pintu syurga, tertutup pintu nerakan dan syaitan-syaitan akan dibelenggu/dirantai(Hadis Riwayat Muslim)

“Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan berpuasa atas kamu sebagaimana diwajibkan atas umat-umat yang terdahulu sebelum kamu,
semoga kamu bertakwa”
(Surah al-Baqarah:183)

3 comments on “MULIANYA RAMADHAN AL-MUBARAK

  • Fokus utama Bulan Ramadhan adalah Penurunan al-Quran….berpuasa adalah asas ibadah dan sebahagian daripada pengabdian kepada Allah tetapi al-Quran merupakan mukjizat dan panduan untuk mengatur seluruh kehidupan, hidup tanpa berlandaskan ajaran al-Quran akan sesat….oleh itu fahamilah maksud al-Quran dan jalani kehidupan berdasarkan al-Quran.

  • Leave a Reply

