TATKALA HATI DIDUGA

Published October 25, 2009 by wana93

Kadang-kadang hati ini terasa sunyi sepi

Kadang-kadang juga jiwa ini terasa kosong tidak berisi

Masa itulah yang telah memunculkan satu rasa

Cinta yang tiba-tiba menyelinap masuk di kamar hati

Rindu juga tiba-tiba menjelma jauh di sudut hati

Semuanya datang bagaikan satu mimpi yang tak pasti

Mengapa??

 

Ya Rabbana,

Mengapa perasaan ini tiba-tiba hadir

Dikala aku sedang mencari-cari cintaMu

Mengapa rindu ini harus ada

Saat hatiku sedang cuba untuk merindui syahid di jalanMu

Mengapa mesti aku berharap pada cinta yang tak pasti

Sedangkan Kau harapan yang patut aku sandarkan..

 

Ya Rahim,

Aku sedar siapa diriku ini

Aku hanyalah hambaMu yang hina dengan longgokan dosa

Hari-hariku tidak terlepas dari berbuat dosa

Tatkala hati ini diduga oleh bisikan syaitan durjana

Aku hampir ketandusan iman di dada

Aku hampir hanyut ditelan gelombang nafsu cinta..

 

Ya Rahman,

Mungkin inilah ujian untukku dariMu

Sebagai kiffarah dosa-dosa yang pernah aku lakukan

Mungkin inilah juga dugaanMu

Terpaksa ku hadapinya dengan bekalan iman yang masih bersisa

Walaupun aku sedar

Jiwa ini terlalu kotor untuk menagih redhaMu..

 

Ya Ghafur,

Berilah aku kekuatan dan keteguhan iman

Untukku menepis dugaan cinta yang datang ini

Bantulah aku untuk bangkit dan bermujahadah

Melawan mainan perasaan ini

Tiada siapa yang layak membantuku tika ini

Melainkan Engkau,Ya Allah..

 

 Ya Rabbul Izzati,

Teguhkanlah hatiku ini dengan kubu keimanan

Untukku serahkan cinta ini hanya padaMu

Untukku salurkan rindu ini hanya buatMu

Untukku sandarkan harapan ini hanya untukMu

Untukku mudah menggapai pohon redhaMu

Agar aku sentiasa mendapat belaian kasih sayang dariMu..

 

Ya Allah,

Engkau ampunkanlah segala dosa-dosaku

Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun

Aku sedar dosaku menggunung tinggi tidak bertepi

Berkenankah Kau menerima doaku ini

Layakkah aku menerima cinta manusia

Sedangkan cintaMu masih belum kutemui..

 

Pintaku Ya Allah,

Berilah aku petunjuk dan hidayahMu

Agar aku bertemu dengan cinta yang mencintaiMu

Hadirkanlah seorang putera agama pilihanMu

Untuk bersama denganku menggapai redha dan cintaMu

Jangan biarkan maksiat mencemarkan kesucian yang dibina

Peliharalah hubungan cintaku dengan payung rahmatMu

Agar cinta yang dibina kekal bahagia dan abadi

Di destinasi syurga Firdausi..

Nabi saw. bersabda: Salah satu di antara kalian tidak beriman sebelum ia mencintai saudaranya (atau beliau bersabda: tetangganya) seperti mencintai diri sendiri. (Shahih Muslim No.64) 

Paling kuat tali hubungan keimanan ialah cinta kerana Allah dan benci kerana Allah. (HR. Ath-Thabrani)

Advertisements

8 comments on “TATKALA HATI DIDUGA

  • luahan hati yg amat menyentuh jiwa ini..
    mmpunyai makna yg mndalam..
    teruskan mncipta puisi2 cinta yg indah atas dasar Islam..
    cinta kerana Allah dan benci kerana Allah..
    salam.. 🙂

  • best baca puisi kat atas ni..
    sayu hati ni..
    memg sesuai utk remaja mcm kita ni..
    fitrah,hati memng selalu diduga..
    memg sush nk menepisnye..
    perlukn iman dan taqwa yg kental..
    nice puisi..

  • masya allah…i’m impressed..sampai menakung airmata baca puisi ni…..sayu kat lubuk hati…betul pe yg dikatakan..hati selalu diduga..dlm mencari redha illahi..blh d jadikan panduan dan doa ketika hati terasa kosong dan jiwa smakin menekan dgn persoalan cinta yg belum pasti…nice..salam ukhuwah..

    • syukran semua..
      hati memang slalu diduga..
      ditambah lg dgn g0daan syaitan dan nafsu..
      sbb tu kite kene sntiasa muhasabah hati dan diri kita..
      ingat ALLAH slalu..
      dan mujahadah melawan nafsu durjana..

  • bagus ..

    saya pun ada perasaan yg sama..
    perasaan cinta .. menggugat iman ..
    umur sye 15 .. masih blaja .. ta0n ne ad PMR ..
    saye ne tak suke c0uple2 ,, n sye smayang 5 waktu.. tp ..dlm satu masa,
    jatuh cinte la plak .. ta taw na bwat ape..
    kawan2 suh couple je.. tp sye fikir .. takut bwat d0sa.. kwn2 kate.. “ala bknnye bwat pape pun.. nnt melepas baru tau”

    lelaki tu baik sangat, hensem[heee], pendiam.. ta rmai peminat,, tp dye bagus r ..! nampak sempurna d mata sye ..

    pe pat0t sye bwat aa.. ?

    • berpeganglah pada janji Allah..
      “Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). ” ( Surah An-Nur : ayat 26)

      bacalah tentang ini..
      https://wana93.wordpress.com/2010/06/20/pelihara-mukaddimah-zina/

      solat kan pencegah kemungkaran..
      jaga kualiti solat..
      itu yg penting..barulah solat tu jd benteng utk kite x melakukn maksiat..

      bila perasaan cmtu timbul, mujahadahlah sedaya yg mampu..
      jgn dilayan sgt sbb makin dilayan, makin menjadi-jadi..
      mohonlah pd Allah supaya dikuatkn iman melawan hawa nfsu..
      sibukkn diri dgn hal2 agama (tazkirah, ceramah, solat di msjid, dll)..
      dekatkan diri dgn Allah..
      jauhkn dan elakkan diri drpd mukadimh zina (couple, pergaulan bebas, dating, tak jaga batas laki dan prmpuan)..
      kena sentiasa jaga pandangan sbb dari mata, turun ke hati..

      Ingtlah, cinta, rindu, sayang dan manja2 yg lain tu sume hanya utk suami..
      yg halal utk kita..
      x ley dikongsi2 dgn buah hati, kekasih..
      jgn cemari hati kita dgn cinta selain tu..

      Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Dan barang siapa mendurhakai Allah dan Rasul-Nya maka sungguhlah dia telah sesat, sesat yang nyata. (Surah al-Ahzab : 36)

      ape2pon yg kite nk buat..
      dahulukan pandangan Allah..
      biar manusia mengeji, asal Allah meninggikan darjat kita di sisiNya..
      “Allah didahulukan, keredhaanNya diutamakan..”

      🙂

  • Leave a Reply

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

    Connecting to %s

    %d bloggers like this: