ADUHAI SI CINTA… ^_^

Published January 22, 2012 by wana93

Berbicara tentang hati dan perasaan, memang kita takkan sangka kedatangan dan kehadirannya dalam sukma dan kalbu kita. Kadang-kadang, perkara sebegitu datang secara tiba-tiba. Tak disangka-sangka.

Saya memang suka berbicara dan bersoal jawab tentang cinta. Tapi, jangan cepat melatah ya. Terima dengan akal, bukan dengan emosi. Cinta bukan terikat dengan manusia semata-mata. Tapi, aspek dalam cinta ini ada banyak. Cinta Allah, cinta Rasul, cinta ibu bapa, cinta Syurga dan lain-lain lagi. Cinta remaja merupakan salah satu aspek cinta yang meletup pada zaman sekarang ini.

KAHWIN MUDA??

“Umur 19 tahun sudah berkahwin? Hendak bernikah?”

Oh..silakanlah! Dialu-alukan. Tak salah. Boleh! Ramai saja remaja yang sudah mencecah usia 19 tahun berkahwin setelah berjumpa dengan cinta mereka di universiti. Nikah is the best way! Tak gitu?? Tapi, janganlah tanya yang saya ni nak kahwin umur 19 tahun ke? Haha. No! Dan janganlah tanya kenapa saya tak kahwin muda. (haha.muda sangat kot!)

Sebenarnya, bukan faktor usia, cuma, iyalah, jodoh tu kan rahsia Allah. Saya sendiri pun tak tahu sebab.. hanya Dia Yang Maha Mengetahui. Lagipun, bagi empunya diri ni, saya masih belum bersedia sepenuhnya. Ilmu agama juga masih jahil. Apatah lagi cinta di hati untuk Ilahi belum benar-benar kukuh! Payah tu! Kita kena benar-benar mencintai yang mencipta sebelum mencintai yang dicipta. ^^

Seorang sahabat saya, sebaya, umur 19 tahun. Dia meminta pendapat saya. Katanya, adik lelaki kepada abang ipar dia hendak berkenalan dengannya. Keluarganya juga bersetuju untuk mereka berdua berta’aruf. Saya hanya tersenyum membaca isi mesejnya. Saya pun balas.

“Alhamdulillah. Kawan aku dah nak sampai seru. Haha. Jangan lupa, invite aku tau. Hehe. Okeylah tu. Tak kenal, maka tak cinta kan. Huhu. Tak salah nak berta’aruf. Lebih-lebih lagi libatkan keluarga. Itulah yang sebaiknya. Kalau kau dah bersedia, dua-dua pihak dah bersetuju, go on! Straight, NIKAH! Haha.”

Sabda Rasulullah s.a.w: Apabila datang kepadamu seorang laki-laki untuk meminang, yang engkau redha terhadap agama dan akhlaknya, maka nikahkanlah dia. Bila tidak engkau lakukan maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan akan timbul kerosakan yang merata di muka bumi. (H.R. Tirmidzi dan Ahmad)

Lepas tu dia tanya, dia kena buat solat istikharah ke? Dia pun sebenarnya tak jangka semua ni akan berlaku. Saya pun jawab.

“Absolutelylah! Jangan sesekali pinggirkan Dia. Tapi, syarat nak buat solat istikharah ni, hati kita kena zero. Tak boleh pilih A atau B. kena zero! Itu berdasarkan apa yang aku pernah baca. Lagi satu, memang. Soal hati, perasaan, jodoh memang kita tak sangka-sangka. Munculnya suka tiba-tiba. Apapun, keputusan di tangan kau. Mintalah petunjuk Dia. Dia ada jawapan kepada semua persoalan kita.”

“Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian (bujang) di antara kamu, dan orang-orang yang layak (berkahwin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan (memberi kekayaan kepada) mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.” (Surah Al-Nur : 32)

Oh ya, ada seorang sahabat saya juga sudah bertunang. Tahniah! Semoga berjaya membina mahligai indah di bawah reda-Nya. =D

MEMBINA AKHIRAT

Seorang sahabat yang lain pula, bertanyakan pendapat mengenai solusi kepada soal hatinya. Lelaki di tempat kerjanya. Dia selesa dengan si dia itu. Si lelaki itu pun suka mengusik dan menyimpan perasaan padanya. Tapi, dia tidaklah hebat dalam ilmu agama. Dia agak jahil dalam agama. Sikit-sikit, dia adalah juga membimbing si lelaki itu. Dia kata, sayang tu takdelah, tapi, suka tu ada kot. So, nak buat macam mana ek?

Saya berfikir sedikit panjang. Sahabat saya ni jenis yang tak mudah jatuh hati. Suka? Haha.

“Sahabatku sayang, suka itu perkara biasa. Fitrah. Tapi, kalau suka itu dah bertukar kepada sebuah rasa yang dikata cinta dan sayang, itu agak kritikal untuk sekeping hati memikulnya. Ingat, kita kalau boleh dan memang nak pasangan yang satu seumur hidup. Tak nak kahwin-cerai kahwin-cerai. Pilih pasangan hidup ni memang kena banyak cekadak sikit. Sebab, pasangan kita itulah yang akan menjadi imam kita. Pastikah kita bahawa dia boleh jadi imam dalam kehidupan kita? Memanglah tak salah kalau lelaki nak berubah dan istiqomah di jalan Allah berbimbingkan kita. Tapi, kalau boleh, kita nakkan yang terbaik. Bukan saja baik, tapi terbaik dan soleh agamanya. Lelaki sibuk suruh kita handal memasak, tapi, bolehkah dia jadi imam? ^^

Kahwin ni sebenarnya kita nak bina akhirat. Sebab tu, kena pilih betul-betul. Lelaki takpe, diorang masih boleh buat pilihan. Ada baki lagi 3 (huhu). Tapi perempuan, kalau boleh, nak sekali seumur hidup. Perempuan yang baik, membenarkan poligami. Tapi, lelaki yang baik, setia pada yang satu. So, kena berhati-hati dalam soal hati. Dalam soal nak bina kehidupan. Dalam soal nak bina akhirat. Bila dah kahwin, Syurga seorang isteri di bawah reda suaminya. Apapun, istikharahlah. Itu sebaiknya. Make sure kau kosongkan hati tu. Jangan buat pilihan. Jangan pilih siapa-siapa. All the best ye beb!”

CINTA DAN DAKWAH

Lelaki yang beragama takkan sewenang-wenangnya meng’invite’ seorang perempuan beragama untuk menjadi pasangan ‘couple’nya. ^^

Perempuan yang beragama pula takkan sewenang-wenangnya meng’accept’ seorang lelaki beragama untuk menjadi pasangan ‘couple’nya. ^^

Tetapi..

Lelaki yang beragama akan terus malamar seorang perempuan beragama yang memikat kalbunya melalui ibu bapa untuk dijadikan pasangan hidupnya.. ^^,

Perempuan yang beragama pula akan bersetuju untuk menerima lamaran istimewa daripada seorang lelaki beragama yang telah memaut jiwa nuraninya untuk dipimpin menuju ke Syurga.. ^^,

Alangkah indah jika cinta yang disemai atas kerana-Nya..
Tingkah laku cinta juga atas dasar batas-batas agama-Nya..
Bertemu cinta dalam usrah dan halaqah..
Untuk sama-sama menyebarkan dakwah di jalan fisabilillah..

Moga-moga, kita bertemu jodoh di atas jalan dakwah.. ^^

Percayalah..
Cinta Itu Indah..
Bila Berlandaskan Al-Quran Dan As-Sunnah..
Bila Tujuannya Kerana Allah..
Bila Matlamatnya Syurga Yang Barakah.. ^^,

Janji Allah terakam di Surah Al-Nur, ayat 26 ;

“Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula).”

 

3 comments on “ADUHAI SI CINTA… ^_^

  • Assalamualaikum..
    bez lau ade site kite ley kongsi sal bab cinta nie..
    bagi ana, cinta tu bergantung pada pandangan masing-masing..
    stiap org ade pendangan yang tersendiri terhadap cinta kan,,,
    cam enti ckap, sal kahwin muda..
    ade yg ckap bagus tuk kahwin muda coz dapat elak drpd terjebak ke lembah zina..
    tpi lau d lihat dari aspek tggngjwb dlm perkahwinan, mampu ke kita galas tggungjwab tu?
    so bagi ana,,
    brkahwinlah bila kita dah sedia.,.
    ana insyaAllah 5thn lg kot..
    25thn..ikut sunnah Rasulullah kan,,
    hope you’d be a great muslimah..
    doakan ana dpt Hurul Ain (bidadari bermata cantik lam Syurga) ek..hehe
    p/s- ana ske lgu Oh muslimah n istikarah cinta…
    salam ukhwah…

    • waalaikumussalam warahmatullah..
      ya..betul..
      memang tangungjawab itu yang penting dan utama..
      ilmu agama yang mantap juga merupakan tanggungjawab dalam diri selain menampung kehidupan nafkah..
      material, ilmu, iman dan banyak lagi..
      tanggungjawab itu ada banyak aspek..
      mendalami ilmu agama itu sendiri merupakan tanggungjawab kita..
      banyak lagilah bab tanggungjawab ni..
      betul2..ana sendiri pun masih merangkak untuk lebih bertanggungjawab dalam setiap arus kehidupan..

      wah..
      baguslah..
      semoga berjaya menemui Hurul Ain..
      teruskan mencari mardhotillah..
      semoga Dia reda..

      terima kasih..

  • Leave a Reply

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

    Connecting to %s

    %d bloggers like this: