KASIH AYAH KITA, KASIH IBU KITA

Published May 12, 2012 by wana93

Kepada kita, yang bergelar anak, mari luangkan sedikit masa untuk menonton video yang bagi saya, amat-amat bermanfaat. Sebagai peringatan dan tazkirah untuk diri kita. Kepada yang masih memiliki ayah, memiliki ibu, jagalah mereka sebaiknya.

Bagi yang sudah bergelar anak yatim seperti saya, jangan sesekali kita terlampau sedih ya. Kerana, kita masih ada Allah. Hulurkanlah doa dan kerjakanlah pahala untuk kita ‘post’ pada mereka yang sudah tiada. Hargailah insan-insan kesayangan kita selagi mereka masih di sisi kita.

Ingatlah, Allah berfirman dalam Surah Al-Israa’ ayat 23-24, yang bermaksud, :

“Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah: “Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil”.”

 

 

Semoga kita semua sentiasa berusaha untuk menjadi seorang anak yang soleh dan solehah. InsyaAllah. 🙂

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: