SKETSA “BANGGANYA BERUBAH!”

Published September 19, 2012 by wana93

Seorang muslimah bertudung labuh menghadiri latihan bola jaring. Dia terpilih. Sampai di sana, muslimah itu ditegur oleh senior dan jurulatihnya. A(muslimah), B(senior), C(jurulatih).

C : Lain kali, berlatih, tak nak pakai macam ni ye (tudung labuh dan berbaju muslimah). Pakai je baju biasa mcm ni (sambil tunjuk baju singkatnya.)

B : Aah. Tudung macam ni je (tudung singkat!). Tak payah nak labuh sangatlah!
A : Maaflah. Tapi, saya memang pakai macam ni. Saya rasa, tak ada masalah kot.
B : Alaa..biasalah kan. Budak tahun 1 lagi. Memanglah baik, sopan je. Kitorang dulu pun macam ni. Last-last, hampeh jugakk. Haha.
A : (Terdiam seketika sambil hati berbicara sendiri, “Bangganya diorang. Seolah-oleh gembira berubah ke arah kejahilan.”)

A pun balik dengan semangat yang jitu.
“Aku akan pastikan yang aku takkan buat semua tu. Esok, latihan, aku akan tetap dengan cara berpakaianku! Kalau diorang tak benarkan jugak, fine! Aku rela dikeluarkan!”

Muslimah itu mengadu pada sahabatnya. Panjang perbualan mereka. Dan, sempat muslimah itu mengingatkan dirinya sendiri dan sahabatnya itu :

“Kita bukan tak boleh nak pakai macam yang diorang suruh tu. Boleh je! Kalau kita nak! Masalahnya, kita tak nak! Kita ni dahlah dok kat akhir zaman. Kiamat tak tahu bila. Kalau kita lupa dan lalai saja, bila Allah dah marah, bukan orang yang buat dosa saja kena, kita semua sekali akan kena padahnya! So, lebih baik kita berusaha kekalkan apa yang kita dah belajar. Semoga Allah tetapkan pendirian kita di atas jalan kebenaran-Nya.”

-Ini bukan cerita saya ye. Jangan salah faham. Saya adaptasi daripada true story. 🙂

Saya teringat pesan ustazah saya, ustazah Aisyah, salah seorang guru yang mengajar subjek STAM. Katanya, “Kita kena menguasai keadaan sekeliling. Jangan biarkan keadaan sekeliling yang menguasai kita.”

Banyak universiti, hanya gah pada nama sahaja. Sebab tu, ramai yang kata, “Alah, semua universiti sama je. Sosial jugakk.”

Begitu jugalah orang Islam, hanya gah pada nama, tetapi tidak gah pada amal dan takwa pada-Nya. Maksiat dibiarkan melata. Kejahilan semakin bermaharajalela. Ada yang hatinya mudah berbolak-balik mengikut arus dunia dan melupakan akhirat di sana.

Kita yang pilih! Ketahuilah, yang tertutup itu lebih indah. 🙂

Apa benar kita sayangkan Islam?

Apa benar kita cinta pada Allah?

Lalu, dimanakah bukti tingkah kita pada-Nya?

Tepuk dada, tanya iman di hati kita, yang masih bersisa. :’)

 

 

Advertisements

One comment on “SKETSA “BANGGANYA BERUBAH!”

  • Leave a Reply

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

    Connecting to %s

    %d bloggers like this: