SKETSA “BANGGANYA BERUBAH” (LAST EPISODE)

Published September 22, 2012 by wana93

Si A(muslimah) masih cuba memujuk mereka (B & C – senior dan jurulatih) melalui mesej untuk terus memakai tudung labuh dan baju muslimah dalam latihan bola jaring. Mesej itu mmendapat respon, “terpulanglah pada adik..!”

Kemudian, sesi latihan kedua, si A memujuk lagi secara berhikmah. Dia ingin kepastian secara face to face. Dan, si C me

njawab, “terpulanglah kat adik! kalau adik rasa selesa nak main macam tu, go on!”

Dalam hati si A, dia berbicara sendiri, “macam aku x pernah main je dengan pakaian macam ni..dulu pernah jadi wakil sekolah, menang lagi tu! xde pulak timbul isu xley pakai labuh2 kalau nak main bola jaring!”

Tiba2, si B bersuara, “ko xtau ke ada rukhsoh dalam nak bermain? boleh je pakai macam ni (sambil tunjuk tudung singkat, baju singkat dan seluar ketatnya) kalau nak main macam bola jaring ni..”

Si A terkesima sebentar. Jiwanya mula membara! Sempat dia bermonolog dengan hatinya seketika, “suka2 hati dia je keluarkan fatwa camtu! memanglah ada rukhsoh tapi bukan macam rukhsoh dia tu! semua singkat, semua ketat, lepas tu, tak pakai stokin, dikata rukhsoh? ya Allah! bantulah aku! bukalah hati2 mereka.”😥

Si A terus menyusun kata, “kak, rukhsoh tu keringanan, bukan meringan2kan kewajipan. baiklah, terpulang pada akak. saya akan tetap begini sampai bila2 insyaAllah. terima kasih sebab masih terima saya bermain!” Kakinya melangkah menuju ke arah bola jaring. Moga Allah buka hati2 mereka. :”)

-Tamat-

*Ada kawan pernah cerita dekat saya yang dia pernah main bola jaring pakai jubah!Menang pulak tu! Terbaeekk kann.. ^^
*Saya sendiri pun pernah ada pengalaman main bola jaring. Okey je pakai tudung labuh, baju muslimah. Seronok main dengan guru2 muslimah (masa jadi guru hari tu). Walaupun saya ni tak reti sangat nak main bola jaring.. ;p

Ini hanyalah perkongsian. Ambillah kebaikan yang ada di dalamnya. InsyaAllah.🙂

2 comments on “SKETSA “BANGGANYA BERUBAH” (LAST EPISODE)

  • pemain olimpik pun ada yang bertudung..menang jugak kan?so skill yg penting..bukan pakaian..hihihihi!!saya pun pemain bola jaring,softball,olah raga dan silat cekak dulu..ok j pakai tudung yang menutup walau Xde r labuh cam org lain..yang penting menjaga..jgn r singkat sgt,pendek lengannye..ketat..free2 j guys cuci mate..masalah sosial meningkat kite juga yang pendorong kejadian ni..

  • Leave a Reply

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

    Connecting to %s

    %d bloggers like this: