PERKONGSIAN : NASIHAT SENIOR

Published March 18, 2013 by wana93

Alhamdulillah, malam semalam (17/3/2013), pukul 10-11 malam telah selesai perjumpaan pelajar tahun 1 Pengajian Akidah dan Agama dengan seorang abang senior, tahun 3. Merupakan MPP USIM juga iaitu akhi Mohamad Razif Bin Muhamad Fuad. Sesi pertemuan selama 1 jam itu amatlah berharga bagi diri yang baru menapak ke univerisiti ini. Tapi sayang, pelajar lelaki yang hadir hanya 3 orang. Ish ish, tak patut. Lelaki kan pemimpin? =p

Tak apalah, mungkin, ada halnya yang tersendiri. Hanya mampu bersangka baik. 😉

Di kesempatan ini, saya nak berkongsi dengan anda semua tentang apa yang saya dapat sepanjang 1 jam tu. Saya rakam. Sebab saya tahu, banyak yang best akan dibicarakan. Dan saya simpan kata-kata tu sebagai semangat untuk diri yang serba tak sempurna ini. Masih banyak yang perlu diperbaiki, masih banyak yang perlu dipelajari dan masih banyak yang perlu dikaji terutama bab agama.

555977_611768438850348_1699354321_n

Saya memang suka berkongsi kalau sesuatu itu bermanfaat. Bolehlah sedia sikit-sikit pahala untuk pencen kubur nanti. Insya-Allah, sama-samalah ya. :’) Okey, jom baca!

* Masalah pelajar tahun 1 :

– susah nak sesuaikan diri dengan pensyarah Arab.

– agak lemah dalam penguasaan Bahasa Arab.

– lemah juga berbahasa Inggeris.

– agak lemah dalam subjek Akhlak dan Dakwah kerana Bahasa Arabnya.

*  Sebenarnya, dulu tak ada program Akidah ni. Tan Sri Abd Shukor yang cadangkan program ni. Beliau merupakan pensyarah di FKP Usim dan merupakan pengerusi majlis fatwa kebangsaan. Beliau merupakan anak Melayu pertama yang dapat PHD Usuluddin di Mesir. Program Akidah ni dibuat sebab nak wujudkan asas. Tak senang! Ada yang bangkang, ada yang tak setuju. Katanya, pelajar Akidah tak ada masa depan.

*  Sebab apa orang tak kenal program Pengajian Akidah dan Agama ni? Sebab baru ke, sebab pelajarnya yang tak menonjol? Program kita ni adalah satu program yang hebat dan kuat di USIM. Sebab fokus kita pada 4 perkara iaitu :- Akidah, Tasawwuf, Falsafah dan Perbandingan Agama. Tahun 2, tahun 3 nanti, kita akan belajar tentang agama-agama (Kristian, Hindu dll.) Kita juga akan belajar perbandingan falsafah Islam dan Barat. Banyak sebenarnya. Dan memang susah pun. Sebab tu kena mula dari sekarang!

*  Kalau program Dakwah, diorang banyak ke lapangan. Jumpa dengan orang asli, dengan masyarakat dan macam-macam. Tapi, budak program Akidah macam kita ni, kena duduk dalam library baca buku, mengaji kitab-kitab. Tugas kita, jaga akidah 1 Malaysia ni. Berat tak? Agak-agak cukup ke dengan ilmu yang cukup-cukup makan kita belajar Akidah selama 4 tahun di USIM ni? Cukup ke nak berdepan dengan masyarakat? Cukup ke nak lontarkan hujah? Boleh tak nak jaga akidah orang sekeliling kita ni dengan ilmu yang kita ada sekarang? Dengan Bahasa Arab dan Inggeris yang masih lemah lagi.

*  Pelajar Akidah, tak boleh lari daripada dua perkara ni :- Talaqqi (belajar dengan berjumpa guru) dan mengaji (kaji kitab-kitab).

*  Imam mazhab akidah kita siapa? Abu Hasan Ash’ari. Imam mazhab Feqah kita siapa? Imam Syafi’e. Imam Tasawwuf kita siapa? Imam Al-Ghazali. Pelajar Akidah kena tahu asas-asas ni semua. Kena rajin membacalah.

*  Jangan sampai sehari tu, tak baca apa pun! Kita dah pun dipilih dan terpilih masuk ke bidang Akidah ni. Jadi, kena bersedia! 5/10 tahun lagi, siapa nak ganti para ustaz/ustazah? Siapa nak jawab persoalan-persoalan semasa Akidah kalau bukan kita?

*  Dr.Najib (pensyarah kami dari Sudan). Orangnya hebat. Ilmunya tinggi. Beliau berasal daripada golongan miskin. Umur dah 40 tahun lebih tapi tak kahwin lagi. Bukanlah fokus utamanya, tak kahwin lagi. Tapi, nak fokus dekat sini, beliau ni sambung belajar sampai PHD di Malaysia. Beliau fokus belajar! Walaupun cakapnya loghat Sudan. Bila kita tak faham, kenalah rajin sembang. Beliau sangat-sangat hargai bila ada pelajar yang datang jumpa dan bertanya dengan dia. Cuba adakan perbincangan atau soal jawab dengan para pensyarah.

*  Allah dah pilih kita untuk masuk ke dalam bidang Akidah ni. Maknanya, ada hikmah. Allah pilih sebab Dia tahu kita mampu. Ada akal dan minda yang sihat. Bezanya, sedar ke tak sedar, rajin ke tak rajin.

*  Subjek kita sebenarnya makin susah dan makin mendalam. Tak mula daripada sekarang, bila nak berjaya? Mak ayah hantar ke universiti dengan perasaan bangga dan gembira. Tapi kita? Ingatlah jasa mak ayah kita ya.

*  Kerja-kerja assignment tu sebenarnya kita dapat ilmu luar kelas. Dari situ, sepatutnya dah ada kesedaran.

*  Masalah pelajar Akidah ni sebenarnya, tak tahu nama kitab dan nama penulis. Contoh kitab Imam Al-Ghazali : Bidayatul Hidayah dan Ihya’ Ulumuddin.

*  Beli buku agama, hafaz bahagian rujukan tu. Kan ada banyak nama-nama kitab dan penulis. Ada internet, cuba cari maklumat. Jangan asyik Facebook saja!

*  Mula-mula tu, memang payah tapi lama-lama nanti akan mudah. Buat jadual sebab kerja kita banyak.

*  Untuk praktikal, ada yang dihantar ke pejabat agama. Ada yang sampai ke Indonesia. Ada yang diletakkan ke bahagian Rundingan Akidah. Rundingan Akidah ni, orang-orang yang nak murtad, kena rujuk kita dulu. Boleh ke kita pujuk diorang supaya tak murtad? Dengan kebolehan bahasa kita yang kurang, macam mana kita nak berhujah?

*  Bilamana ada subjek yang tak faham, terus jumpa pensyarah. Sembang-sembang dan boraklah dengan mereka.

*  Ilmu datang daripada Allah. Bukan daripada buku atau pensyarah. Buku atau pensyarah hanyalah perantara. Mereka hanya menyampaikan. Kefahaman ilmu datang daripada Allah. Berkat hubungan kita dengan pensyarah. Ada masalah, datang dekat pensyarah. Makin tak faham, makin dekat dengan pensyarah.

*  Nak mantapkan Bahasa Arab dan Inggeris, rajinkan bersembang dengan foreigner. Pastikan MUET lepas Band 3 ke atas!

*  Kita ni untung! Orang lain semua rugi sebab tak belajar apa yang kita belajar. Diorang belajar cabang tapi kita belajar akar iaitu Akidah.

*  Letak kitab, letak kamus! Cadangan kitab untuk dibaca dan dirujuk :- 1) Al-Iman (Dr.Naim Yasin). 2) Tabsit Fil ‘Aqo’ed (Hasan Ayu). 3) Mukaddimah Akidah Muslim (Dr.Hadi Haji Awang).

*  Jangan ada 1 hari tanpa membaca! Pelajar agama kena dekat dengan Al-Quran. Kena hafaz Al-Quran, apa yang mampu, untuk kita jadikan dalil. Kena hafaz hadis-hadis.

*  Tidur jangan lama-lama. Ulama’-ulama’ dulu tidurnya sekejap saja. Ada ulama’ sakit. Penawarnya adalah dengan membaca buku. Ada ulama’ mati sebab dihempap dengan buku-buku.

*  Badi’uzzaman (Risalah Annur). Dia dulu tak cerdik. Satu hari, dia jumpa dengan orang miskin. Dia bagi makanan. Sejak tu, dia rasa macam dia faham akan ilmu. Dia banyak tulis kitab-kitab. Itu semua berkat.

*  Kadang-kadang, kita kena tengok amalan-amalan sampingan kita ni. Itu yang akan bantu kita. Jaga hubungan dengan Allah. Sebab ilmu tu datang daripada Allah. Jaga hubungan dengan manusia – jaga pergaulan kita. Kadang-kadang, disebabkan perkara yang kita tak sedar, contohnya tak jaga pergaulan, Allah boleh tarik ilmu dan kefahaman daripada diri kita.

*  Nak sentiasa bersemangat? 1) Banyakkan baca hadis-hadis  tentang ilmu. 2) Banyakkan baca ayat-ayat Al-Quran tentang ilmu. 3) Baca kisah-kisah ulama’. 4) Ingat balik tujuan mak ayag hantar kita ke universiti, untuk belajar.

Itu saja nota yang saya rasa penting untuk kita semua. Kata-kata nasihat tu memang terbaik! Bagi sesiapa yang mahu ambil dan manfaatkan untuk dirinya dan insan sekeliling. 🙂

Lagi satu, saya gembira jugalah sebab dapat tandatangan akhi Razif. Syukran. Huhu. Tu pun minta tolong kawan lelaki yang ambilkan. Seganlah kan nak minta sendiri.

58844_4545152026345_1531539163_n

MPP USIM ni, baru berjinak dengan dunia penulisan. Memang terbaik! Bukunya, ‘Tip Sebagai Muslim Bertakwa’. Saya dah beli dan dah baca pun. Dah khatam dua kali dah. Sebab saya suka isi dalam buku tu. Lebih-lebih lagi tentang Takwa dan Tips Mengurus Nafsu. Amat-amat bermanfaat. Ilmu pun bertambah, insya-Allah. Ni blog beliau :- Raziffuad

Sesungguhnya, saya amat-amat cemburu. Bukan cemburu buta kerana cinta palsu manusia. Tapi cemburu kerana ada insan yang bersengkang mata mengaji kitab-kitab turath dan suka menadah ilmu daripada murabbinya. Sesungguhnya, saya amat cemburu. Bukan cemburu dengan pasangan couple yang tidak halal dan suka berbuat dosa. Tapi cemburu bila dapat tahu, ada insan yang punya 3 rak almari di dalam biliknya, dan dipenuhi dengan kitab-kitab dan buku-buku agama. Bajunya hanya digantung dalam bilik. Tanyalah tentang tamadun dan sejarah-sejarah Islam padanya, pasti dijawabnya dengan lekas. Saya juga cemburu! Bukan cemburu dengan manusia yang suka berwarkah cinta palsu sana sini. Tapi cemburu dengan insan yang hebat Bahasa Arabnya dan mampu bercakap Bahasa Arab dengan laju dan lancar.

Akhir kalam, wahai pelajar agama, mari sedarkan diri kita! Kita memegang amanah yang bukan remeh-temeh! Amanah yang telah Allah tetapkan untuk kita memikulnya. Teruskan perjuangan kita ya! Lillahi Ta’ala! ^__^

Moga Allah redha kita semua.. :”)

Advertisements

3 comments on “PERKONGSIAN : NASIHAT SENIOR

  • trma ksh ats prkgsian,.skunk sya dh mula sedar,,,,,,,,,,,
    mmg kna ready pa jua keadaan,,,,,,,,ilmu sgat pntg,,,,,,,,,,,,,
    untg jgak dpt selami cos ini sbbyer bkn sja pntg at dunia tp di akhrat untk slmayer,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,truskan prkgsian anda,,,,,,,,,,,,,,psti pahala anda dpt mnapung anda di sna,,,,,,,,,,,,,,sya skdar dpt mmbaca n untk mgamalknyer

  • tak ada guna kita mengeluh benda yg kita xsuka… hikmah d sebalik sesuatu itu sentiasa wujud, semua org akan sedar tapi antara cepat dan lambat… Ya Allah, mudahkan urusan kami.. sesungguhnya kami belum nampak lgi kebaikan takdirMu, tp kami yakin hikmah akan menyusul dan ketentuanMu pasti ada kebaikannya nanti..=)

  • Leave a Reply

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

    Connecting to %s

    %d bloggers like this: