‘STREET DAKWAH’ – SAMBUTAN TAHUN BARU

Published January 1, 2014 by wana93

Alhamdulillah. Kita sudah pun berada di tahun 2014. Allah masih beri kita peluang untuk bernafas dan bergerak sihat seperti sediakala. Sudahkah kita bersyukur? Sudahkah kita beristighfar memohon keampunanNya? :’)

Semalam, saya dan beberapa sahabat diberi kesempatan untuk menyertai satu tuntutan iaitu berdakwah melalui ‘street dakwah’, di Dataran Nilai. Maklumlah, pastinya ramai manusia akan turun padang mahu menyambut dan menyaksikan sambutan mercun dan bunga api pada tahun baru. Tak gitu?

Memandangkan saya tak pernah lagi join ‘street dakwah’, so, saya nak merasalah juga bagaimana keadaannya kita apabila turun padang menyampaikan sesuatu tentang ‘Islam’ pada masyarakat. Lagipun, Dataran Nilai dekat dengan USIM. Memudahkan saya dan sahabat-sahabat naik motor ke sana.

Selalu yang kita tahu dan dengar, sambutan Tahun Baru kebanyakannya disambut dengan suasana sosial yang melampaui batas-batas agama. Zina sana sini, kondom merata dijumpai, pasangan berdua bersepah di mana-mana dan banyak lagi. Muda-mudi sekarang disogok dengan hedonisme (hiburan melampau), dunia, harta dan dah ada ‘sekularisme’ (pemisahan agama drpd kehidupan) dalam diri mereka. Mungkin, diri kita juga.

'Turun'! ^^

‘Turun’! ^^

Jadi, turunlah padang! Bukan hanya tahu menyalahkan dan menuding jari sahaja.
Mari sebarkan Islam yang indah dengan akhlak dan suasana Islam yang sebenar.

DEKATI MASYARAKAT

Program ini adalah di bawah Sekretariat Pendakwah Muda Malaysia (SPMM), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Budak-budak Tamhidi yang ramai. Tahniah! Antara perkara yang kami lakukan sepanjang di Dataran Nilai adalah :-

1) Kami memulakan dengan berpecah dan memberi risalah tentang ‘Al-Quran dan Kehidupan’ pada orang ramai. Saya berjalan dengan seorang sahabat, kak Nadiah. Kami mula-mula malu. Hehe. Tapi, buat-buat tak malu je. Kami dekati keluarga. Bertanya itu ini dan memberi risalah.

Kami juga dekati pasangan ‘couple’. “Assalamualaikum, maaf ganggu. Ni ada risalah untuk perkongsian ilmu bersama. Bacalah ye.”

Kemudian, ada 1 kumpulan ni, 2 lelaki, seorang perempuan. Kami dekati yang seorang perempuan itu dan beri mereka bertiga risalah tersebut.

Camera 360

Kenangan bersama ‘Anak-anak’

Juga, sempat bergambar dengan sekumpulan adik-adik yang masih berumur 12 tahun dan 11 tahun. Lelaki dan perempuan. Mereka berjiran. Ibunya menghantar mereka dan meninggalkan mereka di situ untuk melihat sambutan Tahun Baru 2014. Ibunya pulang ke rumah semula. Saya tanya diorang,

“Pergghh..berani korang ek malam-malam macam ni..tak takut ek?”

“Tak pun..kitorang nak tengok bunga api nanti..”

Saya terbayang bekas anak-anak murid saya yang sebaya mereka. Ya Allah, peliharalah kami.

Kami dekati yang ‘free hair’ dan banyak lagi. Dari situ, kita nampak, “Oh..inilah dunia sebenar masyarakat sekeliling kita.”

2) Kemudian, disambung dengan sesi takirah sedikit oleh seorang saudara. Kami semua berkumpul dan mendengar apa yang disampaikan. Alhamdulillah, ada juga insan yang mahu menghampiri dan dengar. 🙂

Camera 360

2013-12-31 23.59.48

2013-12-31 23.50.05

CYMERA_20131231_2223443) Sesi santai anak-anak muda. Budak-budak lelaki berkumpul bersama gitar, kompang dan banyak lagi peralatan muzik untuk menyanyi. Lagu pertama diorang adalah Ya Hanana, hasil permintaan seorang adik kecil. Ada kawan beritahu, mat rempit pun ada join sekali bersama budak-budak lelaki USIM tu. Nyanyi sekali. Terbaik! Biasalah, nak tarik orang muda yang suka akan hiburan ni, bukan senang. Kan?

Lepas diorang dah nyanyi macam-macam lagu dan orang ramai semakin datang menghampiri untuk tengok, siap ada yang rakam, barulah seorang saudara memberi sedikit perisian yang mengaitkan tahun baru, azam baru dan juga Al-Quran. Alhamdulillah, dapatlah memberi sedikit pada masyarakat. Harapnya, ada manfaat.

Camera 360

Kemudian, semua fokus pada bunga api kerana jam sudah pun menunjukkan pukul 12 pagi. Budak-budak lelaki melaungkan takbir! Tapi, tak berapa kedengaran sangat. Ramai yang teruja dan seronok. Ramai yang ‘excited’ dengan sambutan Tahun Baru. Saya dah rasa macam tak selesa lama-lama di situ. Jadi, kami berempat pun mengundur diri.

“Jomlah balik..kita tak nak mati dalam keadaan macam ni kan..jom-jom!” Kata seorang sahabat.

Dalam hati, saya berkata,

“Alhamdulillah, aku dan sahabat-sahabat aku dapat buat sesuatu untuk masayarakat. Walau aku tahu, usaha ini hanyalah kecil.”

Dalam perjalanan nak kembali ke motor, aku memandang sekeliling. Orang bertambah ramai. Sesak. Makin ramai juga pasangan yang duduk berdua dan rapat-rapat. Dalam hati, aku tertanya sendiri,

“Agak-agak, lepas habis bunga api bagai ni, diorang buat apa ye? Balik rumah atau ke tempat lain pula? Balik solat taubat atau balik nak buat maksiat?”

Dan, jangan terkejut andai ada daripada kalangan pelajar varsiti Islam sendiri yang bertepuk-tampar sesama ajnabi (bukan mahram) dan bersuka ria bersama.

“Tanya diri, di mana Allah di hatimu? Di mana Islam sebenarmu?”

“Belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk secara khusyuk mengingat Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan (kepada mereka)? Dan janganlah mereka (menjadi) seperti orang-orang yang telah menerima Kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka menjadi keras, dan banyak di antara mereka menjadi orang-orang fasik.” (Surah al-Hadid : 16)

*Seronok sangat dapat berkenalan dan bermesra dengan akak-akak dan makcik daripada Syria. Mereka duduk di Nilai. Dapatlah praktis speak Arabic dengan diorang. Best! Diorang pun excited nak berborak sebab kitorang reti speak Arabic. Siap ambil gambar kenangan lagi. 

*Bila dengar mercun dan bunga api sana sini, sempena tahun baru, teringatkah kita pada saudara kita di Mesir, Syria, Palestin, Gaza dan lain2 lagi? Pada mangsa-mangsa banjir yg baru mahu mulakan kehidupan baru setelah hilang segala harta bendanya? Atau, kita dah lupa akan mereka dek kerana terlalu excited menanti detik sambutan Tahun Baru?

JOM ‘STREET DAKWAH’!

@Dataran Nilai

@Dataran Nilai

‘Street dakwah’ ini merupakan salah satu manhaj (kaedah/cara) dalam kita nak menyampaikan dan berkongsi sesuatu tentang Islam pada orang ramai. Tak ramai yang mahu turun padang bersama masyarakat. Yang ramainya, hanya cakap berapi-api, tulis sampai membara semangat di jiwa, tapi, bila diajak turun padang bersama, dekati masyarakat, sampaikan tentang Islam, dia tak nak! Katanya, buang masa! Katanya, boleh menambahkan dosa andai tak jaga pandangan mata dan batas-batas agama.

Kalau macam tu, jagalah pandangan mata dan mari turun bersama. Jagalah ikhtilat dan batas-batas agama serta mari turut bersama dekati dan kenali gaya dan suasana sosial masyarakat kita. Inilah kehidupan sebenar di dunia luar! Bukannya kita hanya duduk terperap dalam rumah, dalam bilik, berdakwah di hadapan komputer sahaja! Apa gunanya teori tanpa amali? Bukannya kita dah banyak ilmu, dah tahu itu ini, kita hanya mahu duduk dan bersama dengan orang-orang soleh dan solehah saja! Ya! Memang kita kena duduk dan rapat dengan orang-orang ‘alim, soleh dan solehah. Dari situ, kita dapat kekuatan hidup berjemaah. Dari situ, kita dapat sama-sama muhasabah diri. Dari situ, kita dapat naikkan iman kita. Andai kita malas ke majlis ilmu dan tidak bersama dengan insan-insan ‘alim, soleh dan solehah, nescaya kita akan rasa ‘kehilangan kekuatan’ untuk terus teguh, kukuh dan tetap di atas jalan dakwah dan tarbiah ini. Kita akan mudah kecewa dan rasa mahu putus asa!

Akan tetapi, kita juga punya tanggungjawab untuk mengajak dan membawa insan-insan yang sudah jauh dan tersasar dari jalan kebenaranNya. Kita punya tanggungjawab dengan anggota kita yang masih berfungsi ni untuk berdakwah dan sebarkan Islam untuk semua. Islam bukan eksklusif hanya untuk para ‘alim, para soleh dan solehah saja. Islam untuk semua!

Mereka jauh daripada Islam, kita dekati mereka dan khabarkan tentang Islam!

Mereka jauh daripada Allah, kita dekati mereka dan khabarkan tentang Allah!

Mereka jauh daripada kita kerana menyebarkan dakwah, kita dekati mereka dengan akhlak mahmudah! 🙂

Andai punya kesempatan, ada program yang buat ‘street dakwah’, marilah ambil peluang! Jom ‘street dakwah’! ^^

Dakwah itu ada banyak. Pelbagai. Kita memakai pakaian yang menutup aurat dan mengikut garis-garis syariat, kemudian, keluar dengan masyarakat, itu juga sudah dikira berdakwah. Kita berperangai baik dan bercakap sopan di hadapan masyarakat, itu juga sudah dikira berdakwah. Kita menyampaikan risalah tentang Islam, itu sudah dikira berdakwah!

Dakwah bukan hanya pada ceramah. Dakwah juga, bukan hanya pada ustaz dan ustazah.

Tapi, dakwah itu adalah untuk kita semua yang bergelar hamba Allah! ^^

Ingat, tugas kita hanyalah menyampaikan dakwah. Bukan untuk mengubah.

Hati itu milik Allah. Hati itu Allah yang pegang. Jadi, jangan kecewa andai dakwahmu tidak memberi kesan pada akhlak dan suasana insan sekelilingmu. Teruskan usaha dan teruskan berdoa untuk kita semua. Hidayah kan milik Allah. 🙂

InsyaAllah, akan selalu ada harapan bagi hamba yang yakin dan percaya dengan kuasa Tuhannya, Allah Yang Maha Pengampun dan Penyayang.

“Katakanlah: “Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dan kembalilah kamu kepada Tuhanmu, dan berserah dirilah kepada-Nya sebelum datang azab kepadamu kemudian kamu tidak dapat ditolong (lagi).” (Surah Az-Zumar : 53-54)

Pastikan Islam, benar tertegak dalam dirimu!

Kerana Islam takkan tertegak, andai Islam dalam diri tak tertegak! ^_^

Wallahua’lam.

1/1/2014, Bandar Baru Nilai, Malaysia, Bumi Allah.

3 comments on “‘STREET DAKWAH’ – SAMBUTAN TAHUN BARU

  • Leave a Reply

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

    Connecting to %s

    %d bloggers like this: