KEMBARA ULAMAK

Published August 6, 2014 by wana93

Bismillah. Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad S.A.W.yang dicintai lagi dirindui. Alhamdulillah. Walaupun lappy saya sedang kong baterinya, chargernya pula sudah punah secara tiba-tiba, namun, saya masih mencari ruang dan peluang yang ada untuk menaip (masa taip ni, pagi, guna komputer rumah) dan berkongsi tentang hikmah sepanjang jaulah saya dan sahabat-sahabat PEDAMAI ke Kelantan dan Terengganu. Memang penuh ranjau, onak duri ujian dan dugaan serta tribulasi sepanjang perjalanan kami yang mencecah hampir 400km lebih itu.

1/8/2014 (Jumaat)

Sebahagian daripada kami..

Sebahagian daripada kami..

Usai Solat Asar, kami bertolak. Dalam rancangan, pukul 6 petang kami dah kena mula bergerak. Namun, dek kerana beberapa kemusykilan, kami bertolak lewat sejam. Pukul 7 lebih baru kami bertolak. Semuanya ada 7 kereta, 33 orang yang terdiri daripada 22 muslimin dan 11 muslimat. 5 kereta bergerak dahulu. 2 lagi menyusul malamnya.

Untuk permulaan, Alhamdulillah. Segalanya berjalan lancar. 🙂

2/8/2014 (Sabtu)

Tepat Subuh, kami sampai di Kelantan. Kami merehatkan diri dan menguruskan urusan kendiri di majsid Kubang Kerian hingga ke pagi. Masing-masing memang kepenatan. Lebih-lebih lagi driver.

Setelah mengambil dua lagi sahabat kami di situ, kami terus bergerak ke Terengganu. Plan terus bertukar. Rumah Tuan Guru Haji Hadi Awang akan kami serbu dahulu. Targetnya, lepas Zohor kami dah kena berada di rumah TG.

Dan, alkisahnya, tarikh ini jugalah menjadi tarikh keramat buat kami semua. Kerana apa? Kerana 3 buah kereta kami terlibat dalam kemalangan jalan raya. Kereta Avanza, Naza Ria dan BMW Klasik (tak tahu namanya apa). Saya naik bersama BMW Klasik tu. Memang agak terkejut juga bila kereta belakang (Naza Ria) terlanggar kereta tu. Kereta Naza Ria tu adalah kereta arwah abah saya. Kereta tu memang dah agak lama tapi masih berfungsi hingga kini walau ada beberapa yang tak berapa nak kena sangat. Tu yang saya risau kalau-kalau berlaku apa-apa pada kereta tu, takut akan memberi kesan pada anggota kereta tu di bahagian lain pula. Akan memakan kos pula nanti. Dan akan menyusahkan mereka pula. Tak naklah jadi macam tu.

Tapi alhamdulillah, tak ada kerosakan yang teruk berlaku. Nombor flat sedikit patah. Kereta BMW Klasik tu pula, bumper (betul ke?) bawahnya retak, macam nak pecah. Saya ingatkan dua kereta ni saja, rupanya, ada lagi satu iaitu Avanza. Lagi teruk! Pecah bahagaian lampu depan dan kemek. Berlanggar dengan Peugeot (kereta orang lain, bukan dengan kereta kami). Peugeot tu tak ada apa sangat kerosakannya.

Jadi, kami semua sangkut di situ hampir setengah jam lebih. Masing-masing memikirkan masa. Masing-masing memikirkan nasib 3 kereta tersebut. Setelah beberapa orang musyawah, keputusan pun dibuat. 5 kereta teruskan perjalanan dahulu kerana lepas Zohor, dah kena ada di rumah TG Haji Hadi Awang. 2 kereta lagi termasuk Avanza, terpaksa menyusul kemudian lantaran menguruskan urusan saman dan sebagainya bersama pemilik kereta Peugeot tersebut.

Alhamdulillah, dalam pukul 2 lebih, kami sampai ke perkarangan Masjid Russila di Terengganu. Rumah Tuan Guru Haji Hadi Awang terletak bersebelahan dengan masjid itu. Kami pun menuju ke rumah TG. Menunggu dan menanti beliau.

Camera 360

Setelah nampak kelibat TG, kami pun naik ke teratak TG. Wakil muslimin daripada pihak kami memulakan majlis dengan memberitahu kami ini daripada mana dan tujuan kami ke situ. Setelah itu, kami mengajukan beberapa soalan. Hajatnya banyak soalan nak ditanya, namun, melihatkan keadaan TG yang tak berapa nak sihat, tak boleh banyak cakap sangat, maka, kami pun bertanya seringkas mungkin.

Antara soalan yang kami ajukan, berkaitan dengan Tahaluf Siyasi. Ini respon TG kepada kami,

“Tahaluf Siyasi ni adalah persefahaman dalam isu pilihan raya. Kita tak boleh rasuah dan sebagainya. Kita bekerjasama atas nama Melayu, itu tak boleh, tapi, atas nama Islam, itu boleh! Kita tak boleh berpisah dengan politik. Nabi pun berpolitik. Nak bina masjid pun kena ada politiknya, melibatkan kerajaan, pihak itu dan pihak ini. Harga barang naik turun berkaitan dengan politik.”

Kami juga bertanya soal muslimat yang kurang aktif dan cakna dalam politik. TG menjawab ringkas (saya tak berapa nak pick up bab ni),

“Sebenarnya, muslimat kita lebih berilmu. Ramai.”

Dan akhir sekali, antara nasihat dan pesanan TG pada kami adalah :

  • Banyakkan ilmu.
  • Cari ilmu dengan ikhlas.
  • Apa yang boleh amal, amalkan! Cita-cita nak melaksanakan kena ada!
  • Kena ada iman, amal soleh dan mesti berjemaah. Tak boleh seorang-seorang. Dan saling berpesan dengan kebenaran dan berpesan dengan kesabaran.

Kami mengambil kesempatan untuk mengabdikan kenangan indah itu dalam bentuk gambar. Kami bergambar bersama beliau. Kemudian, isteri TG melayani kami sebagai tetamunya. Kami dihidangi air dan kuih raya. Para muslimin duduk di ruang tamu utama bersama TG. Kami yang muslimat duduk bersama Ummi. Kami berborak dan bertanya khabar.

Bersama TG Haji Hadi Awang

Bersama TG Haji Hadi Awang

“Ummi, kesihatan ayah cik (TG) macam mana?”

“Ayah cik masih tak berapa nak sihat. Dia ulang alik ke HUSM dan IJN.”

“Ummi..bagilah kami nasihat pula..”

“Nasihat Ummi sama saja dengan nasihat ayah cik.. Hidup dalam perjuangan banyak ujian. Ujian tu dapat tingkatkan iman kita. Tapi kita kena yakin yang Allah akan tolong orang yang tolong agama Allah..”

Ringkas pesanan Ummi, namun, bermakna buat diri kami yang masih muda ini. Ummi bercerita bahawa dia memiliki 11 anak dan kini, 18 cucu. Alhamdulillah!

Saya sempat meminta sahabat muslimin mintakan tandatangan TG pada buku milik saya, tulisan TG Haji Hadi Awang, “Muqaddimah Aqidah Muslimin”. Alhamdulillah, dapat!

Selesai pertemuan tersebut, kami singgah ke masjid sebelah untuk menunaikan solat jamak takdim dan berehat sebentar sambil menunggu ketibaan dua buah kereta yang tersangkut tadi. Kemudian, diteruskan. Kami kembali semula ke Kelantan untuk ke rumah TG Nik Aziz pula esok paginya.

Saya dan sahabat-sahabat muslimat yang hanya duduk di belakang sebagai penumpang pun dah terasa penat lelahnya, asyik terlelap saja. Apatah lagi para driver, para muslimin sekalian. Mesti lagi penat kan? Namun, mereka tetap gagahkan mata untuk terus memandu! Terima kasih!

Mesyuarat tergempar diadakan pada malam itu. Di hentian sebuah masjid. Berkaitan dengan jaulah, kereta yang kemalangan dan banyak lagi. Hampir saja jaulah ini terhenti setakat ini! Dan alhamdulillah, kesimpulannya, jaulah ini diteruskan! Nampak semangatnya di situ! Walau diuji dengan pelbagai cubaan, namun, tekad yang yang dirancang tetap mahu diteruskan! Dah alang-alang sampai dari jauh, biar selesai sampai habis! Dah alang-alang susah, biarlah kita susah sama-sama! Tak gitu? ^^

3/8/2014 (Ahad)

Lebih kurang jam 2 pagi kami tiba di masjid Kubang Kerian. Tak ingat nama masjid tu apa. Yang pastinya, masjid tu dah jadi tempat penginapan kami yang sedang bermusafir ini. Siap sanggup cari plug, gosok jubah dan tudung di kawasan lalu lalang orang, di tepi dinding lantaran plug dalam masjid banyak yang tak berfungsi. Perempuan dan iron memang tak boleh dipisahkan. Hehe. Kekemasan dalam berpakaian itu penting. 🙂

Camera 360

Kami masing-masing terlantar kepenatan. Mata semua dah terasa berat yang amat. Apa yang bagusnya nak cerita kat sini, para muslimin tak tidur dalam masjid. Mereka tidur di luar masjid (kot). Di perkarangan luar masjid. Jadi bodyguard sekali mungkin. Bagus! Terima kasih lagi sekali yea!

Usai solat Subuh berjemaah, masing-masing mula menyiapkan diri. Kemudian, kami yang muslimat, membuat bulatan dan membaca Mathurat bersama. Selesai bacaan Mathurat, saya bersuara pada seorang akak,

“Akak, dah alang-alang kita buat bulatan gembira ni, eloklah kalau ada pengisian sikit sementara menunggu masa nak turun..”

“Rasanya, yang bersuara boleh mula kot..”

“Eh..saya bagi cadangan..mana boleh saya..”

“Boleh.. Syazana kan baru balik dari belajar kat pondok kan? Haaa, kongsilah dengan kitorang..ceritalah sikit..”

Dan, saya hanya menunduk akur dengan permintaan mereka. Mungkin, ini peluang yang saya ada untuk berkongsi walau sedikit.

“Okey.. InsyaAllah, saya nak kongsi sikit ilmu dan pengalaman yang saya dapat dari sana. Banyak sebenarnya kalau nak cerita semua. Tapi, saya cerita yang ringkas dan apa yang saya ingat jela ye. Saya ni pelupa juga orangnya. Hehe.

Saya masih ingat satu kata-kata seorang ustaz di sana, masa tu, ustaz tengah terangkan bab berkaitan dengan ibu bapa. Masa baby, memang payah kan nak jaga baby, tukar lampin bagai, menangis tak henti-henti dan banyak lagi. Ibu bapa, walau susah macam mana sekalipun, mereka akan jaga kita iaitu anak-anaknya dengan sebaik-baik jagaan, dari kita kecil sampailah kita dah membesar ni. Dan, tak pernah terlintas dalam hati seorang ibu dan bapa, mengharap dan berdoa agar anaknya itu mati.

Tapi, berbeza dengan kita, anaknya, bila kita kena jaga ibu bapa kita yang dah semakin berumur, semakin uzur. Mungkin, yang pernah jaga orang tua yang uzur tahu macam mana susahnya, kita kena tukar lampin diorang, layan kerenah diorang dan sebagainya. Dan, pasti akan terlintas di fikiran anaknya itu, “Bila orang tua ni nak mati?” (Moga kita bukan anak yang sebegitu, Na’uzubillah!)

Jadi, itu bezanya kita dengan ibu bapa kita. Dan lagi satu, suka saya nak kongsi pasal isi kitab “Muhimmah”. Kitab tu bertulisan Jawi lama. Dalam rumi pun ada dah. Tu salah satu kitab yang saya belajar kat pondok tu. Kitab tu cerita pasal tanggungjawab suami dan isteri. Selalu kita dengar yang sweet-sweet saja kan? Jarang kita nak dengar pasal beratnya tanggungjawab dan balasannya. Masa Israk Mikraj, Nabi tengok ramai perempuan dekat Neraka, sebab apa? Sebab tak tutup aurat, suka mengumpat, menyakiti suami dan banyak lagi. Ustaz ada beritahu tentang hadis yang menyebut, 3 golongan yang Allah haramkan masuk Syurga iaitu peminum arak (segala yang berkaitan dengan arak), anak derhaka dan suami yang dayus. Bagaimana lelaki yang dayus itu? Dia membiarkan anak isterinya, kakak adiknya, membuat maksiat dan mendedahkan aurat. Dia tak tegur dan langsung tidak menasihatinya.

Dan terakhir, saya nak kongsi sikit pasal ikhtilat. Antara kita, lelaki dan perempuan, memang kena jaga. Sebab dari mata, akan turun ke hati. Dari situ, kita kena hati-hati. Kalau kita tak jaga mata, hati kita akan bermasalah. Perempuan nak jaga lidah lebih susah daripada nak jaga mata. Tapi lelaki, nak jaga mata lebih susah daripada nak jaga lidah. Saya cadangkan nanti bacalah blog Santai Tarbawi. Blog tu memang terbaik dan memang sentap! Mungkin, sesetengah menganggap yang blog tu syadid, tapi bagi diri saya sendiri, saya suka blog yang tegas macam tu. Kalau soal hati, soal menjaga diri, kita memang kena tegas sebab hati kita ni lembut dan lemah. Saya pernah baca satu status kat FB, ayatnya lebih kurang cenggini,

Tak semestinya kau bergerak melakukan kerja-kerja Islam, kau boleh berikhtilat sesuka hati tanpa batas! Tak semestinya kau bersongkok, berjubah dan bertudung labuh, kau boleh sesuka hati bergelak ketawa bagai dengan sang ajnabi! Tak semestinya kau aktif menggerakkan urusan itu dan ini, kau bebas bersms dan bergayut panjang dengan sang ajnabi!

Jadi, macam itulah. Kita kadang-kadang lupa dan selalu ambil ringan bab ikhtilat ni. Jadi, sama-sama kita muhasabah diri kita. Saling ingat-mengingatkan dan saling tegur mana yang salah dan tak kena. Jangan sampai kita menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal. Syadid jangan sampai jumud dan mengambil ringan jangan sampai hanyut! InsyaAllah..rasanya tu saja setakat ni..”

“Perghh..sangat terkesan!”

“Sentap kot..”

Saya rasa lega sebenarnya sebab dapat kongsi pasal benda ni semua. Alhamdulillah. Saya harap hati-hati mereka dan hati saya sendiri dapat memahami dan memuhasabah kembali diri sendiri. Usai berbulatan gembira yang sebentar itu, kami pun turun untuk bergerak menuju ke rumah TG Nik Aziz.

Jam 9.30 pagi, kami dapat bertemu dengan seorang ulamak yang sangat dikenali ini. Beliau sangat tawaduk dan seorang yang sederhana. TG meminta kerusi dan mahu duduk di halaman rumahnya yang tika itu matahari pagi sedang hangat memancar. Kami sebenarnya kasihan melihat keadaan TG. Tetap mahu keluar melayani kami sebagai tetamunya. Sama-sama kita doakan kesihatan yang berterusan buat TG kita ini.

TG Nik Aziz bersama kami..

TG Nik Aziz bersama kami..

Tuan Guru Nik Aziz terus memberi nasihat dan mutiara berharga pada kami. Ini antara yang saya ingat dan saya sempat catit :

  • 1435 Hijrah. Jarang orang nak sebut tahun hijrah. Sedikit demi sedikit, pengaruh Islam mula dilapah.
  • Hijrah – angkat, kumpul dan pindah dari 1 negeri ke 1 negeri yang lain.
  • Nabi Muhammad berhijrah. Dalam hijrahnya, banyak pengorbanan. Pengorbanan yang perlu kita hidupkan.
  • Nabi Muhammad bukan intelektual, tapi Baginda menjadi Rasul. Baginda tak pandai menulis. Sebab apa? Sebab kalau Baginda pandai menulis, nanti Baginda akan dituduh meniru tulisan orang lain bila Baginda mahu menyebarkan isi wahyu yang diterima.
  • Tugas membawa agama – ahli rekabentuk. *bab ni saya kurang jelas sikit sebab suara TG agak perlahan*
  • Tiap-tiap tahun, berlaku Haji. Nabi jumpa orang-orang Haji di Mina dan bertemu dengan qabilah tertentu. Ada dalam 70 orang. Nabi melantik Nuqaba iaitu ketua cawangan daripada kalangan mereka sendiri. Banyak cara Nabi guna dalam dakwahnya.
  • Kita kena jadi soleh dan muslih.
  • Soleh – Diri sendiri. Muslih – melebaikan orang lain (maksudnya, membaikkan orang lain).

Hampir 20 minit saja masa yang kami sempat untuk mendengar mutiara berharga daripada TG kerana TG ada urusam selepas itu. Sahabat-sahabat muslimin sempat bergambar kenangan bersama TG Nik Aziz. Kami yang muslimat hanya sempat bergambar kenangan di hadapan rumah TG.

Bersama TG Nik Aziz..

Bersama TG Nik Aziz..

Gambar atas : Kami sama2 menuntut di bumi USIM. Gambar bawah : Ex-student junior + senior SAM Sultan Hisamuddin Sg.Bertih..

Gambar atas : Kami sama2 menuntut di bumi USIM.
Gambar bawah : Ex-student junior + senior SAM Sultan Hisamuddin Sg.Bertih..

Usai berada di rumah TG, kami semua terus melanjutkan perjalanan, menyinggah ke Pasar Siti Khadijah. Lebih kurang 1 jam lebih kami di situ. Membeli-belah apa yang patut. Kemudian, kami mengorak langkah untuk bergerak ke Terengganu, singgah pula membeli keropok losong di sana, selepas solat Zohor dan Asar, jamak takdim. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar.

Kami selamat kembali ke Masjid Ahmadi, Rantau Panjang, Klang pada jam 4.30 pagi, Isnin, 4/8/2014. Alhamdulillah. Selesai sudah ‘Kembara Ulamak’ 2014! Tahniah dan terima kasih PEDAMAI! 😀

Alhamdulillah, done! ^_^

Alhamdulillah, done! ^_^

**Bagi yang masih tertanya-tanya, siapakah PEDAMAI? Bolehlah luangkan masa untuk menonton video ini.

**Di sini, saya kenal mereka. Di sini juga, saya belajar erti perjuangan, pengorbanan dan erti sebuah persahabatan kerana-Nya. Ya. Moga benar kerana-Nya. Banyak juga perkongsian ilmu yang saya dapat di sini. Dan, saya sayang mereka semua. Kerana-Nya. InsyaAllah.

**Tanzim baru telah pun diketahui pada mesyuarat yang lalu. Bakal berkuatkuasa bulan 9 ini. Doakan semoga kami mampu memikul amanah dan tanggungjawab ini kerana-Nya untuk agama tercinta untuk ummah tersayang! Doakan semoga kami terus thabat atas jalan dakwah dan tarbiah! Ubah diri kita dan ajak orang lain juga! InsyaAllah. Uhibbukum fillah! :’)

6/8/2014,

11 a.m.,

Rumahku Syurgaku,

Kampung Delek Kiri,

Klang, Bumi Milik-Nya.

Advertisements

One comment on “KEMBARA ULAMAK

  • Leave a Reply

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

    Connecting to %s

    %d bloggers like this: