PEMUDA, PEMUDI DAN PRIORITI

Published March 14, 2015 by wana93

10922644_810672669000525_248600816417287578_n

“Dia lamar aku. Tapi aku tak nak. Aku tetap tak berkenan.” Luah seorang sahabat karib saya. Panjang lebar ceritanya sebelum itu.

“Wah! Kenapa tak nak?” Usik saya sambil tergelak kecil.

Kami berdua merupakan sahabat karib. Perkara sebegini, bukanlah pertama kali untuk kami. Eh, silap! Untuk dia! ;p

“Sepatutnya, kalau nak lamar, pergilah jumpa terus terang dengan mak ayah aku. Ni tanya aku, mesej aku ayat-ayat jiwang ‘Islamik’, memang taklah kan!” Luahnya lagi.

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.” (Surah Rum : 21)

Lelaki. Ya. Lelaki. Kalau rasa dah berkenan, dah ada kemampuan, keyakinan dan langkah persediaan bagai untuk nak kahwin, pergilah jumpa sendiri mak ayah si perempuan tersebut. Comfirm si perempuan akan berfikir banyak kali sama ada nak terima ke nak tolak. Ini tidak, dahlah si perempuan jenis yang mahu ‘menjaga’, tiba-tiba, dapat lamaran mesej personal macam tu, ditambah pula perisa ayat-ayat cinta ‘Islamik’, memang terus jadi tak berkenanlah jawabnya. Lepas tu, nak suruh buat keputusan cepat-cepat pula. Kita ada istisyarah (perbincangan) dan istikharah. Semua itu memerlukan masa. Bukan sesaat dua dah boleh bagi jawapan terus!

Lagi satu, perlu diingat, perempuan bukanlah bahan eksperimen ya. Bukan! Lamaran ditolak, kemudian, pergi melamar perempuan lain pula! Siapa yang tak fikir banyak kali kalau berada dalam situasi macam tu?

“Aku tengok dia tu biasa-biasa saja. Maksud aku, aku nak lelaki yang tahu ‘menjaga’.” Katanya lagi.

“Kalau kau nak yang ‘menjaga’, kau pun kenalah ‘menjaga’ juga. Jangan biarkan lelaki anggap kita ni, senang-senang saja boleh dilamar sebegitu, senang-senang saja nak terima dia sebegitu. Sebab tu, aku banyak kali pesan dah, termasuklah diri aku sendiri, kalau nak mesej lelaki ke, nak apa ke, pastikan atas dasar urusan sahaja. Bukan atas dasar suka-suka, nak hilangkan bosan dan sebagainya. Kita tak boleh terlalu baik dengan lelaki dan lelaki tak boleh terlalu baik dengan kita. Ingat tu! Kalau masuk mesej yang tak ada matlamat, melalut dan merepek, abaikan. Tak payah balas. Simple.” Akhiri saya.

10356719_10202612629516684_7865483957685994681_n

Sebenarnya, sebagai sahabat karib, saya bahagia apabila dia masih tegas dengan prinsip dirinya. Kadang-kadang, kita kena tegas supaya kita tak terbabas. Kalau kita lihat hari ini, berapa ramai yang dah hanyut dalam jerat cinta palsu? Kata cinta, tapi, tetap buat perkara-perkara yang Allah tak suka. Kita ini cintakan Tuhan atau berTuhankan cinta?

Berapa ramai juga yang menggunakan jenama ‘Islam’ sebagai asas cinta ‘suci’nya?

“InsyaAllah, kita kahwin lagi 3-4 tahun. Tak payah bertunang dulu. Tunang lama-lama, parah juga. Jadi, yang penting, saya dah ‘booking’ awak. Saya beritahu awal-awal supaya kita sama-sama dapat jaga diri untuk membina baitul muslim yang Allah redhai nanti.”

“Ana lebih suka cari pasangan hidup yang fikrahnya sama dengan ana. Boleh buat kerja-kerja Islam bersama, tunaikan tanggungjawab pada ummah bersama dan banyak lagi. Sebab tu ana nak melamar enti.”

Sudah cukup cukup sudah. Asyik reti menabur janji berbakul-bakul. Perempuan, jangan buang masa menanti ‘cinta’ seperti itu. Buang masa. Kalau kita fikir betul-betul, banyak lagi sebenarnya perkara yang perlu kita beratkan, perlu kita fikirkan dan perlu kita bertindak.

Ummah.

Ummah perlukan kita.

Pemuda dan pemudi.

Penyambung legasi dan generasi.

Kalau kita fikir dalam-dalam lagi, kita selalu kata nak penuhkan hati kita dengan cinta Ilahi, tapi, kalau dah hari-hari asyik bermesej, asyik bercerita pasal lelaki/perempuan ajnabi (bukan mahram), cinta siapa yang akan penuhi hati kita nanti? Adakah mulut akan lebih banyak berzikir, fikiran akan lebih kerap ingat mati jika diri selalu menyebut sang ajnabi? Fikir-fikirkan. Hati-hati dalam menjaga hati. Sama-sama kita peringatkan diri.

10420067_10202612627756640_3499330091289841353_n

Bukanlah salah jika sudah jodoh kahwin di usia muda, ketika diri masih belajar di universiti, silakan. Tak ada masalah. Cumanya, bagi yang rasa ‘termotivasi’ nak ikut macam tu juga, yang resah menanti si ‘dia’ tak muncul tiba, ingatlah, ada banyak perkara utama dan prioriti lain yang perlu kita fikirkan dan kita tunaikan. Jangan terburu-buru dan bersikap gopoh!

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata, bahawa Rasulullah SAW bersabda : “Sebahagian daripada tanda baiknya (kualiti) keislaman seseorang ialah meninggalkan sesuatu yang tidak bermanfaat baginya.” (Riwayat al-Tirmizi, Ibn Majah, Ahmad dan al-Baihaqi)

Beberapa hari yang lepas, saya berkesempatan pergi ke sebuah program ‘Diskusi Buku : Sehingga Para Pemuda Mengerti’sebuah terjemahan buku daripada penulis asalnya yang bernama Dr. Abdullah Nasih Ulwan. Panelnya adalah ustaz Shamsul Hakim (pensyarah USIM) dan ustaz Razif Fuad (alumni USIM). Jadi, ada beberapa perkara yang mahu saya kongsikan bersama di sini. Insya-Allah, semoga bermanfaat.

SEHINGGA PARA PEMUDA MENGERTI

555977_611768438850348_1699354321_n

Realiti kehidupan pemuda pemudi sekarang berada pada tahap yang amat membimbangkan. Kita disibukkan dan dihanyutkan dengan hiburan, K-POP, leka dengan drama-drama cinta yang mengarut di televisyen, semakin malas membaca buku, semakin liat ke majlis ilmu dan sebagainya.

Siapakah pemuda? Junaid menaqalkan kata-kata daripada Imam Qurtubi, pemuda itu adalah mereka yang berbuat baik kepada orang, tidak menyusahkan orang dan tidak merungut tentang orang sekeliling.

Usia kita yang masih muda ini, sepatutnya dimanfaatkan sepenuhnya fikirannya, gerak kerjanya untuk Islam. Bukan disibukkan dengan memikir soal tulang rusuk bergetar bagai! Imam Nawawi terlalu sibuk dengan ilmu, sehingga beliau tidak berkahwin.

Di dalam Al-Quran, Allah telah menceritakan beberapa kisah kepemudaan. Antaranya, kisah Ashabul Ukhdud, kisah Nabi Yusuf, kisah Nabi Musa, kisah Ashabul Kahfi dan sebagainya. Di dalam buku ‘Sehingga Para Pemuda Mengerti’, penulis meringkaskan bahawa terdapat 5 ciri yang perlu ada dalam diri Muslim iaitu :-

  • Mempunyai keimanan yang teguh pada Allah
  • Ikhlas
  • Kuatnya iltizam
  • Istiqamah
  • Adanya pengorbanan

Antara sebab kenapa pemuda pemudi hari ini semakin rosak, semakin hanyut adalah kerana hilangnya matlamat. Matlamat umpama destinasi kita. Tanpa matlamat, pasti kita tak ada arah tujuan. Terumbang-ambing dan mudah goyah apabila ditimpa musibah.

Daripada Ibn Umar r.a., beliau berkata : Rasulullah s.a.w. memegang bahuku lalu bersabda : “Jadilah kamu di dunia ini seperti seorang pengembara atau perantau di jalan.” (Riwayat al-Bukhari)

Selain itu, kita tidak merasa kerugian. Kerugian yang bagaimana? Kerugian ilmu. Kita tak punya ‘rasa kerugian’ itu. Imam al-Muzani membaca Risalah sebanyak 500 kali. Beliau tidak jemu.

Sheikhul Islam Zakariyya al-Ansori. Beliau seorang yang suka menghabiskan masanya untuk membaca buku. Hingga dikatakan, jika tetamu yang datang di rumahnya terlalu lama berada di situ, maka, dia akan tegas dan marah. Kerana dia mahu membaca buku dan tidak mahu membuang masa.

Ummul Kiram. Beliau merupakan seorang periwayat hadis. Wanita. Hidupnya hampir 100 tahun, namun, beliau tidak berkahwin. Beliau memanfaatkan hidupnya dengan hadis. Ternyata, keperluan wanita dalam bidang ilmu amat diperlukan.

11057850_10202612628876668_1120130812348594243_n

Pemuda pemudi juga mudah gopoh. Semuanya mahu cepat. Nak kaya cepat, nak habis kelas cepat dan banyak perkara lagi, semuanya mahu cepat! Terlalu gopoh!

“Sekiranya hafalan-hafalan kamu tidak ada KESEDARAN, maka, buku-buku itu takkan ada MANFAAT.”

4 tahun di universiti (kalau Degree), cukupkah bekalan kita untuk nak taburkan bakti pada ummah? Nak membantu masyarakat sekeliling yang semakin parah? Kita bukan sekadar nak bantu keluarga, akan tetapi, ummah sekeliling juga. Cukupkah sekadar 4 tahun itu sahaja? Dengan kita main-main dalam belajar, tak serius, selalu ponteng kelas dan kuliah, selalu bemalasan dan beralasan bila diberi tugasan dan kerja, sibuk fikir tulang rusuk kanan kiri je dan pelbagai lagi. Yakinkah kita sudah ‘cukup berilmu’?

Akhir sekali, kita perlu usahakan 2 langkah ini. Pertama, tewaskan diri sendiri! Sedarlah, ummah sedang parah. Tewaskan diri sendiri yang malas, yang selesa, yang rasa biasa dan macam-macam lagi. Kedua, mohonlah kekuatan daripada Allah untuk sempurnakan azam dan iltizam diri kita.

Sibukkan diri dengan perkara-perkara yang membawa kepada kebaikan dan ketaatan, jika tidak, kita akan disibukkan oleh perkara-perkara yang membawa kepada kejahatan dan kemaksiatan.

“Cinta itu hasilnya dua perkara. Pertama – cinta itu berhasil menjauhkan engkau daripada Pencipta. Kedua – cinta itu berhasil mendekatkan engkau dengan Pencipta.”

“Cinta itu adalah apa-apa yang membawa ke Syurga. Yang mengheret ke Neraka, itu bukan cinta.”

7.45 pm

Rumahku Syurgaku,

Klang, Malaysia, Bumi Milik-Nya,

Galaksi Bima Sakti.

3 comments on “PEMUDA, PEMUDI DAN PRIORITI

  • yup… ummah kian parah. yang celik bukan tak ada, tetapi semangat itu sering kali dipatahkan oleh alasan yang pelbagai..sehingga tuntutan keluarga dan kehidupan diutamakan daripada tuntutan membantu ummah ini…berdoa lah agar si celik itu dikuatkan semangat..

  • Leave a Reply

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

    Connecting to %s

    %d bloggers like this: