PRU 14 : PILIHAN DI TANGAN KITA

Published May 8, 2018 by wana93

Bismillah.

Berbaki 2 hari saja lagi, sebelum saya dan kita semua, iaitu rakyat Malaysia yang layak dan telah daftar undi, akan menunaikan tanggungjawab mengundi di tempat masing-masing. Siapa yang undi awal, dah pun mengundi. Alhamdulillah.

Alhamdulillah, ini kali kedua rasanya saya menulis serba sedikit berkaitan dengan PRU. Bezanya, PRU yang lepas, saya belum cukup umur dan belum layak nak mengundi. Tapi, tahun ini, alhamdulillah, dah cukup umur dan dah layak serta yang paling penting, dah daftar mengundi. Hehe.

Sebelum kita cerita lebih tentang 3 penjuru iaitu BN, PH dan PAS, jom baca dan ambil tahu dulu berkenaan pemimpin. Supaya kita tak salah dalam nak memilih pemimpin kita sendiri nanti. 🙂

Print

SURAT CINTA BUAT PEMIMPIN

Ini antara tajuk yang ada dalam buku 20 Checklist Akhlak, tulisan ustaz Syed Mohd Norhisyam Tuan Padang, terbitan Telaga Biru. Bagi saya, tajuk ini sangat berkait dengan keadaan kita yang sekarang ini, yang ingin memilih pemimpin kita sendiri.

Rasulullah S.A.W. menjadi ketua pemimpin di Madinah al-Munawwarah selama sekitar sepuluh tahun dan melaksanakan pelbagai tindakan dalam mentadbir sebuah negara. Baginda memberi ancaman kepada pemimpin-pemimpin yang tidak melaksanakan tanggungjawab dengan sempurna.

Rasulullah S.A.W. bersabda, ertinya : “Tidak ada sesiapa yang menguruskan rakyatnya dalam kalangan Muslimin, lalu dia mati dalam keadaan membohongi mereka (tidak adil dan meninggalkan amar makruf nahi mungkar), melainkan Allah mengharamkan baginya Syurga.” (Riwayat al-Bukhari)

Hadis ini ialah bukti cinta Baginda kepada umatnya yang dilantik menjadi pemimpin. Baginda memberi peringatan untuk menyelamatkan mereka daripada terjerumus ke jurang Neraka. Menerusi kitab al-Kabair (Dosa-dosa Besar), Imam al-Dzahabi menyatakan bahawa seseorang pemimpin yang menzalimi dan menganiaya rakyatnya adalah suatu dosa besar sehingga beliau menjadikan perbahasan mengenainya sebagai satu bab tersendiri dalam kitab tersebut.

Bahkan, Rasulullah S.A.W. pernah mendoakan secara khusus kepada umatnya yang dilantik menjadi pemimpin, ertinya :

“Ya Allah, sesiapa yang memegang suatu urusan umatku, lalu ia bersikap keras terhadap mereka, maka susahkanlah ia. Manakala sesiapa yang memegang suatu urusan umatku, lalu ia berlembut dengan mereka, maka Engkau berlembutlah dengannya.” (Riwayat Muslim)

Contoh pemimpin yang paling adil di atas muka bumi ini ialah Rasulullah S.A.W. dan diikuti oleh para Khulafa’ al-Rashidin. Rasulullah S.A.W. menjadi Ketua Pemimpin di Madinah al-Munawwarah selama sekitar sepuluh tahun dan melaksanakan pelbagai tindakan dalam mentadbir sebuah negara. Baginda menjadi decision maker dalam pelbagai perkara, berdasarkan bimbingan wahyu daripada Allah S.W.T.

Baginda menyusun ekonomi negara, membimbing ummah di masjid, menjadi ketua di medan perang, mendengar aduan serta keluhan masyarakat, menerima lawatan delegasi-delegasi dari negara jiran dan sebagainya.

Selain itu, Baginda juga menyebarkan kasih sayang sesama masyarakat pelbagai bangsa dan kepercayaan sehingga ramai yang tertarik dengan keindahan Islam lantas mengucap dua kalimah syahadah.

Baginda kemudiannya diganti oleh para khalifah yang telah menyaksikan sendiri asas-asas kepimpinan yang ditonjolkan oleh Rasulullah S.A.W. Hal ini sama ada dalam aspek keperibadian dan juga perlaksanaan dasar-dasar negara, lalu mereka meneruskan kesinambungan sistem ini di samping penambahbaikan dalam aspek teknikal dan perlaksanaan bagi menyesuaikannya dengan pertambahan jumlah umat Islam.

Di sinilah rahsia kekuatan umat Islam pada zaman tersebut. Apabila asas kekuatan ini diabaikan dan kepimpinan Rasulullah S.A.W. tidak lagi dijadikan panduan utama, maka umat Islam akan menjadi lemah dan lesu. Tiada cara lain untuk mengembalikan kegemilangan Islam melainkan dengan satu kaedah, iaitu benar-benar berusaha untuk mencontohi Rasulullah S.A.W. dalam mentadbir negara dan membimbing ummah.

Kepimpinan ialah suatu amanah yang sangat besar dan penting dalam Islam. Sayidina Abu Bakar dan Sayidina Umar al-Khattab sanggup meninggalkan jenazah Rasulullah S.A.W. yang belum disempurnakan urusan pengebumiannya, lantas menuju ke Saqifah Bani Sa’idah bagi menyelesaikan isu pemilihan khalifah yang akan menggantikan Rasulullah S.A.W. sebagai pemimpin negara.

Mereka berdua ialah insan yang paling menyayangi Rasulullah S.A.W. dan paling disayangi oleh Baginda tetapi memilih untuk hadir ke “parlimen” Bani Sa’idah bagi memilih pemimpin baharu untuk Madinah dan menyerahkan urusan pengebumian jasad Rasulullah S.A.W. kepada Sayidina Ali bin Abi Talib, al-Zubair bin al-’Awwam dan ‘Abbas bin Abdul Muttalib.

Di sinilah berlakunya perbincangan hangat dalam kalangan golongan Muhajirin dan Ansar yang berakhir dengan persetujuan melantik Sayidina Abu Bakar al-Siddiq sebagai khalifah yang akan memimpin negara.

Sayidina Abu Bakar al-Siddiq telah menyampaikan satu ucapan yang sangat jelas menggambarkan dasar-dasar kepimpinannya sangat telus dan adil.

Setelah selesai baiah, beliau naik ke mimbar lantas berkata,

“Wahai sekalian manusia, sesungguhnya aku telah dilantik untuk mentadbir kalian sedangkan aku bukanlah orang yang terbaik dalam kalangan kalian. Sekiranya aku melakukan kebaikan, bantulah daku. Sekiranya aku melakukan kezaliman, betulkanlah daku. Kebenaran ialah suatu amanah dan pembohongan ialah suatu pengkhianatan.

Orang yang lemah dalam kalangan kalian adalah kuat dan mulia di sisiku, sehinggalah aku hapuskan masalahnya, insya-Allah, dan orang yang kuat dalam kalangan kalian adalah lemah di sisiku, sehinggalah aku mengambil hak daripadanya (yang wajib dia serahkan), insya-Allah. Tidaklah suatu kaum itu meninggalkan kewajipan jihad di jalan Allah, melainkan Allah merendahkan mereka dengan kehinaan. Tidaklah tersebar kemaksiatan dalam suatu kaum melainkan Allah menurunkan bala ke atas mereka secara menyeluruh.” (Al-Bidayah wa an-Nihayah karangan Ibn Katsir.)

Manusia akan bersama para pemimpin masing-masing di akhirat kelak sehingga ada yang menyesal kerana tersilap memilih pemimpin yang membawa mereka jauh daripada menghambakan diri kepada Allah ketika di dunia. Mereka menyesal dan menuduh bahawa pemimpin tersebutlah yang menjadi sebab mereka terhumban ke Neraka.

Luahan penyesalan ini disebutkan dalam al-Quran,

“(Ingatlah) ketika orang-orang yang diikuti (para pemimpin) berlepas diri daripada para pengikutnya dalam keadaan mereka melihat sendiri azab (di akhirat) serta terputus segala hubungan. Para pengikut berkata, ‘(Alangkah eloknya) kalau kami mempunyai satu peluang lagi, lalu kami berlepas diri daripada mereka sebagaimana mereka berlepas diri daripada kami (pada saat ini).’ Demikianlah Allah memperlihatkan amalan-amalan mereka kepada mereka sebagai penyesalan yang amat sangat kepada mereka, dan mereka pula tidak akan dapat keluar dari Neraka.” (Surah al-Baqarah : 166-167)

NAK PILIH SIAPA? NAK PANGKAH SIAPA?

Ini memang soalan popular. Lagi-lagi buat anak muda macam saya, yang baru pertama kali nak mengundi. Kalau dia cakna, dia ambil peduli, soalan ni mungkin takkan datang daripada dirinya. Sebab dia dah tahu, dia nak undi dan pilih siapa. Dia dah baca, dia dah ikuti perkembangan, dia dah turun padang bersama untuk lihat keadaan sekitarnya, dia dah tengok ‘live’ yang sentiasa ada, dia dah ‘join’ program yang dianjurkan serta pelbagai lagi!

PRU 14 kali ini, kita melihat, sudah ramai calon-calon yang mempunyai kredibiliti dan lulusan akademik yang tinggi (tahap PhD) mula ditonjolkan bersama kepakaran bidang masing-masing.

BARISAN NASIONAL

Barisan Nasional, ada tiga orang yang amat saya kagumi,  yang masuk bertanding kali ini, iaitu Dr. Aysraf Wajdi dan Dr. Tengku Asmadi dan juga ustaz Syamsul Debat. Kita berharap dan berdoa, semoga hadirnya mereka ke dalam bidang ini, dapat menegur apa yang salah dan dapat membaiki apa yang patut di dalam BN itu sendiri. 🙂

31289849_2093574877339215_7125682938638488739_n

31318406_10155733647232408_5288104386424209408_n

31282262_233568734044258_4805187403352375296_n

PAKATAN HARAPAN (PH)

Untuk Pakatan Harapan (PH), walaupun memang ada calon yang  berkredibiliti seperti ustaz dan memiliki PhD juga,  namun kali ini, maaf. Saya tidak memilih PH. Seharusnya, insan yang bergelar ustaz dan yang memiliki kredibiliti di dalam parti itu, wajar menasihati dan membimbing serta melaksanakan amanah amar makruf nahi mungkar, sekiranya terdapat unsur-unsur yang tidak baik.

Antara sebab kenapa PH bukan pilihan saya adalah :-

  1. Ada DAP di dalamnya.

Kita tahu, ini bukan sebab kaum. Tidak! Saya pasti, kita tahu dan sedar akan peranan si DAP ini. Mereka sangat anti-Islam. Antara sebab PAS dah tak bersama dengan mereka adalah kerana ini juga.

31496366_1138125462994098_1504162478374780928_n

Dengarkan perkongsian dan pendedahan oleh ustaz Dr. Zamri ini, Ancaman DAP dan Sekutunya dan ADAKAH KITA LUPA?

2. Ada calon yang memperjuangkan ideologi-ideologi sebagai solusi. Sepatutnya, Islam adalah solusi, bukan ideologi-ideologi yang datang daripada akal manusia yang cetek ini.

Antaranya adalah Maria Chin. Antara orang kuat dalam SIS (Sister in Islam) juga.

Maria Chin aktif terlibat dalam NGO-NGO hak asasi manusia dan feminisme yang pro LGBT (Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender) dan organisasi yang telah di fatwakan sesat oleh Mufti Selangor iaitu Sister in Islam.

Antaranya;

1. WDC (Women Development Collective)
2. EMPOWER (Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor)
3. SIS (Sister In Islam).

Kita tidak menentang golongan LGBT ini, namun, kita tidak mahu perbuatan songsang itu diterima dan dianggap halal oleh masyarakat, terutamanya Islam. Saya sendiri, pernah turun ke lapangan, berprogram dan bersama dengan golongan LGBT ini seperti Mak Nyah dan Gay. Sempat saya berkongsi cerita berkenaan mereka dalam buku sulung saya, Hidayah Di Balik Jeriji Besi dan terbaru, bakal terbit, LGBT Mencari Syurga! Hingga kini, saya masih berkawan dengan golongan sebegini,  yang mana, mereka dalam proses untuk berubah ke arah yang Allah reda. 🙂

Saya sendiri tak mahu ambil risiko, memangkah dan mengundi seseorang yang seperti ini dan kumpulan yang bersama dengan orang sebegini. Bukan kerana benci, tapi, kerana ingin mengambil langkah berhati-hati. Dakwah kita berjalan seperti biasa untuk mereka-mereka ini. Santuni dan dekati serta ambil peduli. Namun, untuk diangkat menjadi pemimpin kawasan, walau sekecil-kecil dalam kuasa pimpinan, mungkin kita boleh fikir lagi sekali.

3. Politik fitnah dan kebencian serta serangan

Itu yang saya nampak berdasarkan video-video PH yang viral. Ada video yang tersebar, orang PH sedang menghalau dan memarahi seorang ustaz yang sedang beri kuliah di dalam surau. Terbaru, video Tun M dalam himpunan bersama PH, menyebut bahawa ‘Mangsa Memali mati katak, bukan mati syahid’ telah menimbulkan kekecewaan ramai pihak. Walau selepas itu, dengan mudahnya, beliau meminta maaf (tapi meletakkan salah pada orang lain pula).

Selain itu, sebaran ‘flyers’ yang rumah saya terima, ada daripada ketiga-tiga parti ini. BN, PH dan juga PAS. Apa yang tak syok adalah, PH menyelitkan sekali ‘flyers’ yang mempunyai mesej buruk, mengundang benci dan ‘menyerang’ BN. ‘Flyers’ PAS dan BN masing-masing fokus menekankan kelebihan mereka dan memperkenalkan calon mereka, tanpa memperlekehkan pihak yang lain. Berpolitiklah secara matang.

Video orang Cina yang sedang berucap, memperkatakan mereka sedang ‘mengkudakan’ Tun M juga telah tersebar dan disiarkan di TV. No komen. Hurm.

Saya hormat Nik Omar yang menjadi calon PH di Kelantan. Namun, saya juga risau dan bimbang, ada unsur-unsur ‘memperalatkan’ dan ‘mempergunakan’ beliau dalam PH sendiri. Moga Allah pelihara beliau dan kita semua.

Banyak lagi sebenarnya kepincangan yang berlaku. Kena rajin membaca dan ambil cakna ya. Saya pun tak mahu jadi golongan yang ‘menyerang’, tapi, nak jadi golongan yang memberi penerangan. 🙂

Untuk membentuk kerajaan, kita perlukan majoriti kemenangan untuk parti, bukan sekadar calon saja. Kerana politik adalah perjuangan secara berjemaah dan berkumpulan, bukan perjuangan individu dan seorang diri. Memang setiap parti ada kelemahan dan kekurangan tersendiri, tak sempurna, namun, selagi kita ada pilihan yang kurang mudaratnya dan beri banyak kelebihan dan kebaikan, khususnya yang sentiasa berusaha ingin mendaulatkan Islam sebagai dasar dan prinsip, itulah yang kita kena pilih.

PAS

Baru-baru ini, rekod PAS bersih daripada sebarang siasatan berkenaan rasuah. Info ini adalah fakta daripada SPRM.

30124372_176875839624698_5654891767414128640_n

Kali ini, gelombang hijaunya lain macam. Ramai calon-calon yang saya kagumi dikedepankan. Ustaz Zulkifli (Mudir Pondok Baitul Qurro’ Wal Fuqoha’, Melaka), Ustaz Fawwaz Mat Jan (Pulau Pinang), Ustaz Dr. Zamri Mantop, Ustaz Ahmad Dusuki dan beberapa orang lagi. Ada antara mereka yang sanggup tinggalkan dunia realiti TV, kemasyhuran dan terjun ke dunia siasah (politik) ini untuk ummah.

Antara calon-calon yang memiliki PhD pula adalah :-

Ini membuktikan bahawa thaqafah/ilmu amat dititikberatkan oleh PAS, selain pakar dalam bidang masing-masing.

31519405_10215354338722414_4755616821644156407_n

Bukti PAS serius mahu mentadbir negara tercinta ini. Pelbagai usaha telah diwujudkan bagi membentuk Malaysia Sejahtera! PAS banyak menerangkan manifesto dan kelebihan-kelebihannya, di samping menjawab isu fitnah yang saban kali menyapa parti ini.

Jom tonton video ini : Ayuh, Selamatkan Malaysia!

PAS mahu realisasikan Kerajaan Teknokrat!

Apakah itu Kerajaan Teknokrat?

• Teknokrat memberi maksud seseorang yang mempunyai kepakaran teknikal sesuatu bidang yang mempunyai kuasa politik (kamus Dewan Bahasa). Tekno (tekhne) perkataan Greek bermaksud kemahiran/kepakaran.

• Kerajaan Teknokrat (KT) adalah sebuah pemerintahan yang diterajui oleh kumpulan pakar yang mempunyai ilmu, keupayaan dan kemampuan intelektual, dan keupayaan kemahiran yang tinggi dalam bidang masing-masing samada bidang pentadbiran, ekonomi, keselamatan, pendidikan, kesihatan, sosial dan lain-lain.

• Gabungan dari kalangan orang politik dan teknokrat juga dipanggil kerajaan teknokrat jika dominasi teknokrat adalah lebih besar. Golongan teknokrat mungkin juga terlibat dalam aktiviti politik kepartian dan mungkin ahli parti-parti politik tertentu, tetapi umumnya lebih dikenali kerana kepakarannya.

Jom tonton Video Resume PAS!

Non-Muslim juga ada diketengahkan oleh PAS sendiri dan non-muslim juga ramai yang menyokong PAS. Saya pernah berborak dengan beberapa warga India dan Cina di tempat saya. Mereka rasa aman, selamat dan selesa dengan calon PAS, N44 Dun Selat Klang, Dr. Halimah Ali yang dah dua penggal memegang Dun Selat Klang. Semoga kemenagan berpihak pada beliau lagi, untuk PRU 14 ini.

29791038_1606736789439932_8923749206021967986_n

Bersama calon N44, Dr. Halimah Ali (bertudung hijau)

TIPS NAK MEMILIH PEMIMPIN

Ustaz Muhammad Yaakub Yusra (Pengarah Urusan Kompleks Dakwah Darul Murtadha) memberitahu, antaranya :

  • Pastikan dia taat kepada Allah
  • Mestilah orang yang takut kepada Allah

Dan jangan sesekali kita tinggalkan istikharah.

Link video lengkap : Memilih Pemimpin Yang Baik

Ini pula, tips daripada ustaz Dr. Zamri Mantop. Ada 3 tips yang dikongsi olehnya, iaitu :

  • Solat berjemaah di masjid
  • Baik akhlaknya
  • Menekankan pembangunan manusia berbanding pembangunan kebendaan.

Link video lengkap : 3 Tips Memilih Pemimpin

Jemput baca juga : Manifesto dan Janji Pilihan Raya

LAYAKKAH PAS MEMIMPIN NEGARA?

Terkadang, saya rasa pelik. Kita marah dan tak suka orang yang ada rasuah, tapi, kita tak nak sokong orang yang rekodnya bersih daripada sebarang siasatan berkaitan rasuah.

Kita marah dan tak suka dengan politik yang kotor, yang penuh dengan serangan, fitnah dan penipuan, tapi kita tak nak sokong orang yang berusaha memperjuangkan politik secara matang, sihat dan sejahtera berpandukan al-quran dan sunnah.

Saya berkesempatan untuk ‘join’ bersama yang lain ke Penamaan Calon tempoh hari. Perarakan dimulakan dengan solat berjemaah. Solat sunat Dhuha, kemudian solat sunat Hajat kemudian berdoa. Sepanjang bergerak dan berjalan ramai-ramai bersama calon ke tempat penamaan calon, zikir dan selawat serta takbir yang dikumandangkan bersama.

Terkadang, saya sendiri terfikir.

“Kenapa ada pakcik makcik yang dah tua, dah berumur, masih sanggup turun dan berjalan bersama? Turun ke ‘flashmob’ bagai? Turun menyantuni warga kampung dan lain-lain?”

Saya temui jawapan apabila saya sendiri turun bersama mereka. Itu antara bukti dan usaha yang mereka dapat lakukan, untuk agama Islam yang tercinta ini. Memang nak tegakkan syariat, tidak mudah. Sekurang-kurangnya, usaha tu ada. Dan moga-moga, Allah terima.

PAS juga bukan untuk Muslim saja, malah, untuk non-muslim. Mereka rasa ‘selamat’ dan selesa dengan PAS kerana PAS untuk semua dan bersikap adil, insya-Allah, tanpa mengira bangsa, kaum, pangkat, harta dan sebagainya.

Ini saja perkongsian ringkas saya berkaitan dengan PRU 14 yang bakal menjelma ini. Selamat mengundi dan semoga kita buat pilihan yang bijak, berdasarkan info, fakta dan ilmu, tidak sekadar emosi dan ikut-ikutan.

31444999_10211496247871356_2217794796666224640_n

Untuk kalian yang suka membaca dan mengkaji, lagi dan lagi, silakan. Pastikan kita ikuti perkongsian info yang betul, melalui wadah yang betul.

Ini antara FB yang suka untuk saya sarankan kita baca dan ikuti :-

  1. Ahmad Zulqurnain Ghazzali
  2. Afyan Mat Rawi
  3. Abdul Muien Abadi
  4. Wan Syafiq
  5. Jabatan Profesional Muda
  6. Profesional Istiqamah
  7. Gerakan Pengundi Sedar

Nak baca dan nak kenal siapa itu Nik Adli, yang baru-baru ini timbul berita beliau melarang Tun M ziarah kubur ayahnya, arwah TG Nik Aziz, boleh baca dekat sini, senior saya yang tulis : Nik Adli Nik Abdul Aziz, Siapa Dia?

Boleh juga ikuti page FB Tuan Guru Haji Hadi Awang, Tun Mahathir dan juga Najib Razak. Tak ada masalah. Hehe.

Pilihlah yang baik-baik. Moga natijahnya nanti adalah yang baik. Ya, PAS bukanlah agama, hanya parti. Namun, usaha PAS yang dari dulu hingga sekarang yang masih berpegang kuat dengan prinsip dan melaksanakan apa yang patut untuk negara tercinta ini, wajar diberi peluang. Kalau kita tak ukur dan nilai dengan agama, nak ukur dan nilai dengan apa lagi? Calon-calon yang diketengahkan juga memiliki pengalaman dalam kepimpinan, selain punyai kredibiliti dalam bidang kepakaran ilmu masing-masing.

Kalau kita perasan dan perhatikan, ramai para ustaz,  asatizah dan agamawan yang memilih dan memberi sokongan pada wadah PAS, sama ada secara terbuka atau pun secara diam. Kerana apa? Parti ini yang sentiasa komited nak mengangkat dasar Islam ke puncaknya! Insya-Allah.

Jemput baca : Hukum Mengundi Calon Bukan Muslim

Segala apa yang kita buat, semuanya bersangkut paut dengan agama, sebagai seorang Muslim. Kita tak mahu jadi sekular iaitu memisahkan agama daripada kehidupan. Untuk PRU 14 ini, pilihan di tangan kita!

Kita tetap bersaudara dan bersahabat, walau berbeza parti, pandangan dan pendapat. Kita raikan. Peace no war. 🙂

Selamat mengundi, 9 Mei 2018 ini! 🙂

Noor Syazana,

Pertama kali nak mengundi.

#UP

#SejahteraBersamaIslam

 

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: