UNTUK PELAJAR

All posts in the UNTUK PELAJAR category

PERKONGSIAN : PELAJAR TAHUN AKHIR & ‘THESIS’ SERTA LATIHAN INDUSTRI

Published September 13, 2016 by wana93

Bismillah..

Assalamualaikum dan apa khabar para pembaca semua? Sudah lama saya menyepi kan? Menyepi sebentar saja daripada blog ini. Di Facebook, saya masih seperti biasa. Insya-Allah. Terima kasih pada beberapa pembaca blog ini yang ada menghantar mesej pertanyaan dan perkongsian di Inbox FB saya. Maaf kerana ada yang saya lambat respon    dan balas.

Untuk kali ini, saya ingin berkongsi satu jawapan yang agak panjang daripada persoalan yang dilontarkan oleh para junior, khususnya yang sedang berada di tahun akhir. Kebanyakan soalan mereka berkisar tentang :-

“Akak, boleh kongsi tak tips nak buat tesis yang berkualiti dan macam mana pemilihan tempat kita nak praktikal nanti?”

“Akak, boleh tak bagi taujihat sedikit berkenaan tesis. Dah jadi pelajar tahun akhir ni, macam-macam benda nak kena fikir.”

“Akak, tempat kita praktikal nanti akan sama dengan bidang kita ni ke?”

Ada beberapa lagi soalan yang sama waktu dengannya. Walaupun saya bukanlah pelajar terbaik pun dalam pengajian saya, tapi, bolehlah kongsi apa yang saya tahu dan ada pengalaman di dalamnya. Insya-Allah.

PELAJAR TAHUN AKHIR & ‘THESIS’

img_20160122_152220

Gambar ‘thesis’ yang telah lengkap dan sedia untuk diserah kepada SV.

Bila dah bergelar pelajar tahun akhir, kita dah boleh ‘pencen’ daripada kesibukan persatuan-persatuan di universiti. Beri peluang pada adik-adik junior pula untuk merasa dan mengasah ‘soft skill’ dalam diri mereka. Jika mereka perlukan bantuan, dorongan dan nasihat, sila jangan lokek. Luangkan masa untuk bersama mereka. Tapi, jangan pula langsung tak ikuti majlis-majlis ilmu yang ada di sekeliling kita. Jika ada ruang dan peluang, pergilah! Boleh menambah ilmu dan menjadikan kita seorang yang cinta akan majlis ilmu.

Seterusnya, inilah masa yang paling seronok untuk kita fokus dan bersungguh-sungguh. Bukanlah maksudnya sebelum ni tak payah fokus pun boleh. Maksudnya, fokus dan kesungguhan kita akan lebih meningkat bila kita dah kurang atau dah ‘pencen’ daripada dunia persatuan dan yang sewaktu dengannya. Seronok dapat berlama-lama di perpustakaan, mencari bahan-bahan kajian, berdiskusi dengan sahabat sepengajian dan pelbagai aktiviti lagi.

Waktu ini juga kita sudah semakin serius dalam menguruskan jadual harian kita. Buat ‘chekclist’. Setiap hari, tugasan kita akan semakin banyak. Selalunya, ‘assignment’ dan ‘presentation’ saja, tapi tahun ini, tahun akhir, kita ditambah dengan satu lagi tugasan berat iaitu kajian penulisan ilmiah atau ‘thesis’. Tugasan ini jika dipandang remeh, akan menghasilkan natijah yang tidak bagus. Jika kita tidak serius melaksanakannya, maka, akan datanglah masalah seperti tidak cukup masa nak buat ‘thesis’, tak cukup bahan dan pelbagai lagi alas an yang bakal kita berikan kelak. ‘Thesis’ kita adalah tanggungjawab kita! Buatlah sehabis baik untuk menjaga kualitinya!

Saat ini juga, kita diajar untuk membaca dan mengorek kajian-kajian lama yang pernah menyentuh isu atau ada kaitan dengan tajuk kajian penulisan ilmiah kita. Sebab itu kena pandai cari dan bahagikan masa. Tak ada ruang untuk bermain-main sakan dah!

Bila kita mulakan awal, mula mencari bahan awal, menulis awal, urusan kita akan mudah selepas itu. Supervisor boleh semakkan kita punya dahulu untuk kita betulkan apa-apa yang salah dan tak kena. Kemudian, boleh kita terus untuk langkah seterusnya pula. Jika kita buat lambat, baru nak bagi SV semak semasa tarikh akhir dah nak tamat, memang jawabnya ‘Takdang nak semaklah! Lantaklah! Aku hantar jelah! Tawakkal!’. Itu sepatutnya tidak berlaku apabila kita sudah berada di tahun akhir. Malah, adab dengan guru/pensyarah/SV juga sepatutnya semakin tinggi dan semakin beradab.

Hubungan dengan SV dan pensyarah sangat penting. Bukan mudah seorang murid nak dapatkan keberkatan seorang guru. Antara adab-adab dengan syeikh (guru) ialah :

  • Jangan memaki guru
  • Jangan sakiti guru
  • Jangan sakiti hatinya
  • Jangan takbur dan sombong dengan guru
  • Jangan tinggikan suara dengan guru
  • Jangan bermasam muka dengan guru
  • Jangan menghina guru

Ini antara adab yang dikongsi di dalam buku ‘Tinta Nasihat untuk Penuntut Ilmu’ oleh Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri. Ini antara buku yang sangat saya suka untuk menyelaknya berkali-kali, bagi memotivasikan diri di kala malas menjelma dan bagi menaikkan semangat diri untuk terus menadah ilmu kerana-Nya. Selain itu, saya suka syorkan pada kalian, penuntut ilmu, untuk kita memiliki dan baca serta hadam buku ‘Ikon Syabab’ dan ‘Ikon Syabab 2’ oleh ustaz Umar Muhammad Noor. Pelbagai cerita dan tokoh remaja terdahulu yang telah berjaya menggoncang dunia dengan kuasa muda mereka secara berilmu, beradab dan memiliki peribadi Islam yang hebat. Buku ini menjadi inspirasi buat diri yang sering leka dan alpa. Tanpa ikon yang menjadi ikutan, seorang remaja boleh karam dalam lautan hiburan yang melalaikan.

LATIHAN INDUSTRI

img-20160610-wa0008

Saya dan sahabat praktikal USIM. Saat ini, kami ditugaskan untuk program luar.

Bukan semua orang bertuah, akan dapat tempat latihan industrinya sama dengan bidang pengajiannya. Namun, itu bukanlah alasan untuk kita tidak berusaha mencari dan memohon bahagian latihan industri. Bila sebut berkenaan ‘Latihan Industri’ atau tempat kita bakal bakal berpraktikal, maka, yang utama sekali adalah kemahiran ‘soft skill’. Di sini letaknya kelebihan pelajar-pelajar yang pernah aktif berpersatuan dan berprogram sewaktu menjalani liku-liku kehidupan sebagai seorang mahasiswa. Banyak sebenarnya kemahiran yang kita dapat apabila kita bergerak aktif atau melibatkan diri di dalam persatuan dan program-program. Antaranya, kemahiran berkomunikasi, kemahiran bekerjasama secara pasukan, kemahiran membuat surat rasmi, kemahiran menguruskan program dan pelbagai lagi.

Kemahiran-kemahiran inilah kebanyakannya digunakan di dalam fasa ‘internship’ kita. Kita tidak dilatih terus untuk berdebat berkenaan perbandingan agama jika kita berada di bidang itu. Kita mungkin diarah untuk menganjurkan sebuah seminar berkenaan perbandingan agama. Di situ, kemahiran menguruskan program, komunikasi dan surat-menyurat sangat penting. Itu pun jika kita berada di atas gelanggang latihan industri yang berkaitan.

Jika tidak, kita boleh jadikan sesuatu itu sebagai ilmu baru dan tambahan dalam diri kita. Sebagai contoh, saya sendiri, menjalani latihan industri di Majlis Agama Islam. Walau bahagian yang saya ditempatkan itu ada sedikit kaitan dengan bidang, namun, banyaknya adalah tidak ada kaitan. Saya belajar untuk berhadapan dengan asnaf, terkadang kena marah dengan asnaf, keluar menguruskan program bersama pegawai, mencatat minit mesyuarat, mengambil aduan kes dan lain-lain lagi. Semua itu tidak dipelajari di alam universiti akan tetapi diambil sebagai satu bidang ilmu yang baru. Lagi pula, semasa latihan industri, saya banyak juga terlibat dengan program-program luar. Jadi, pengalaman serba sedikit yang ada semasa melibatkan diri dengan persatuan dan program di univerisiti, diaplikasi dan dimanfaatkan sebaiknya. Jangan difikir itu adalah sia-sia. Tidak sama sekali!

Saya masih ingat, bulan pertama semasa praktikal, saya menerima beberapa mesej daripada sahabat-sahabat seperjuangan untuk meminta contoh kertas kerja dan laporan serta minit mesyuarat. Ada dalam kalangan mereka ditugaskan untuk membuat kertas kerja program. Sebab apa mereka minta pada saya? Sebab saya pernah dan selalu kena jadi S/U semasa di universiti dulu. Saya kongsi dan bagi sajalah apa yang ada. ‘Sharing is caring’. Jangan pernah merasa bahawa diri kita ini sempurna, tiada cela. Jangan sesekali memandang rendah akan seseorang. Selalulah bersangka baik dengan semua orang.

Saya masih ingat, dulu, semasa berada di tahun 1 dan awal tahun 2, saya tidak aktif. Akhir tahun 2 rasanya baru saya cuba-cuba untuk libatkan diri dengan program dan persatuan. Permulaan saya adalah dengan menjadi MC bersama sahabat-sahabat lain untuk program Seminar Kebangsaan Pengajian Akidah Dan Agama. Selepas itu, saya terinspirasi dengan beberapa senior yang sangat komited dalam menuntut ilmu. Suka pergi daurah, rapat dengan pensyarah dan tuan-tuan guru, suka ke majlis ilmu dan sebagainya lagi. Sejujurnya, (saya harap senior-senior tak baca post ni.haha) saya suka tengok perkongsian di FB senior-senior yang saya sebutkan cirinya tadi. Antaranya, senior Razif Fuad, senior Amin Suhaimi, senior Syed Hashim (lebih dikenali dengan Man Ana Man Anta), senior Hakimi Salleh, senior Amir Syazani dll. Asyik lelaki saja, perempuan tak ada ke cik kak oi?

Mestilah ada. Antara yang saya suka ‘stalk’ FBnya dan punya ciri-ciri di atas juga adalah senior kak Siti Najwa Lothpi, senior kak Rafezza, senior kak Afifah dll. Dan saya terjumpa satu video di Youtube masa tu, rakaman ziarah geng senior Razif Fuad dan senior Amin bersama seorang tuan guru di Kedah. Mereka juga terkenal dengan geng kitab atau geng ulat buku. Dari situ, saya rasa sangat cemburu! Cemburu sebab mereka sukakan ilmu dan rajin dampingi guru! Mereka sentiasa sibuk dengan ilmu! Saat itu, saya juga berazam untuk contohi mereka, apa yang saya mampu kerana saya seorang perempuan. Jadi, banyak batasannya. Namun, apa yang baik dan boleh dijadikan contoh, kita ikuti. Kan? Sebab tu saya gembira dan sayang geng-geng saya yang sudi dan rajin teman ke majlis ilmu, daurah, bedah kitab dll. Terima kasih sahabat-sahabatku sayang!

“Dan katakanlah : Wahai Tuhanku! Tambahkanlah untukku ilmu.” (Surah Toha : 114)

Seorang ulama tabiin, Abu Nasr Yahya Bin Abi Kathir al-Yamani, pernah berkata, “Seseorang itu tidak mampu menguasai ilmu dengan kerehatan tubuh badan.”

Nasihat akhir saya, jangan terlalu memilih tempat praktikal. Namun, jangan terlalu jauh atau lari sangat daripada bidang kerana kita akan ditugaskan untuk membuat laporan dan membentangkan hasil latihan industri kita serta mengaitkannya dengan bidang kita. Kalau lari jauh sangat, takut kita yang tak ada idea untuk diisi dalam laporan dan pembentangan pula nanti. Kerana semua itu diambil kira oleh SV masing-masing. Contohnya, kita ambil bidang agama, tetapi melakukan latihan industri di kedai fotostat saja. Lantaran malas mencari dan memohon tempat praktikal yang lebih sesuai.

Bila dah berjaya mohon tempat praktikal, buatlah sehabis baik. Baik dengan pegawai, bos, dan sekeliling. Tak rugi pun buat baik. Bila tak tahu atau kurang jelas, terus tanya minta pencerahan. Jangan berdiam diri saja. Bila tengah tak ada kerja nak buat, tanya dan mintalah kerja! ‘Masukkan’ diri kalian dalam suasana kerja mereka.

Selain dampingi guru atau pensyarah, rapatkan diri juga dengan para senior! Selain ukhuwah, banyak perkara kita boleh belajar dan kutip daripada mereka.

Semoga perkongsian yang sedikit ini, ada manfaatnya untuk para pembaca, khususnya pelajar tahun akhir. Selamat menyiapkan ‘thesis’ kalian! Cintailah ‘thesis’ kalian, nescaya kalian pasti akan melakukan yang terbaik untuknya!

Semoga berjaya dunia dan akhirat. Doakan saya juga.

Wassalam..

Rumahku Syurgaku,

Malaysia,

Galaksi Bima Sakti.

12/9/2016

10.37 pm

 

Advertisements

ANTARA KITAB-KITAB PENTING UNTUK PENUNTUT ILMU AGAMA

Published January 22, 2014 by wana93

 Perkongsian dari al fadhil Ustaz Tariq At Tamfini anak murid khusus Sheikh Dr Sai’ed Mamduh (ulama besar hadith di Mesir). Dibentangkan oleh Al-Allamah Al-Muhaadith Dr. Mahmud Sa’id Mamduh Al-Qahiri As-Syafie atas permintaan para pelajar yang meminta panduan untuk membeli kitab-kitab penting di Ma’rod Kutub Antarabangsa di Kaherah .

Boleh juga dijadikan panduan buat sahabat-sahabat yang nak mengetahui tentang kitab yang perlu dibeli dan dimiliki dan boleh dibeli walaupun selepas berakhir ekspo buku antarabangsa kerana kitab-kitab ini kebanyakannya dijual di maktabah-maktabah di Kaherah, Mesir. Maka sama-samalah kita memperoleh manfaat dari kalam salah seorang ulama besar Mesir dalam bidang hadith dan fiqh malah pelbagai ilmu masyaAllah.

images (6)

Kitab-kitab Fiqh Syafie :

1.) Kitab Fathul Qarib : (Syarah matan Abi Syuja’ yg paling penting) karangan Ibn Qasim Al-Ghazzi
– Bersama kitab hasyiahnya : hasyiah Imam baijuri atas Syarah ibn Qasim
– Dan Hasyiah Syeikh nawawi Al-Bantani atas syarah ibn Qasim

2.) Kitab Iqna’ : syarah kepada Matan Abi Syuja’ karangan Imam Khotib Syarbini.
– Hasyiah kepada Iqna’ amat paling bernilai : Hasyiah Syeikh Bujairimi ala Iqna’.

3.) Kitab Yaqut Nafis ala Mazhab Ibn Idris: karangan Sayyid Ahmad Bin Umar As-Syatiri

4.) Kitab Minhaj Tolibin : karangan Imam Nawawi dan 4 kitab syarah Minhaj yang paling penting :

– Tuhfatul Muhtaj : karangan Imam Ibn hajar Haitami bersama hasyiahnya karangan Imam Syarawani dan Imam Ibn Qasim AL-Abadi.
– Nihayatul Muhtaj : Karangan Imam Romli
– Mughni Muhtaj : karangan Imam Khotib Syarbini
– Kanzul Roghibin : karangan Imam Mahalli bersama hasyiahnya karangan Syeikh Qalyubi dan Syeikh Umairah.

5.) Kitab Fathul Wahhab : syarah Manhaj Tullab karangan Syeikhul Islam Zakaria Al-Ansori.

6.) Kitab Majmu’ : karangan Imam Nawawi syarah kepada Muhazzab (karangan Imam Abi Ishaq As-Syirazi ). Kitab ini amat penting dan wajib dimiliki oleh semua penuntut ilmu Syarie.

7.) Al-Hawi Al-kabir : karangan Imam Al-Mawardi

Kitab-kitab lain yang berkaitan dengan Fiqh :
1.) Kitab Fawaid Makkiyah Fima Yahtajuhu Tolabah Syafieyah : karangan Sayyid Ahmad bin Alawi As-Saggaf.
2.) Mukhtasar Fawaid Makkiyah : karangan Sayyid Ahmad Bin Alawi As-Saqqaf tahqiq syeikh Yusuf Al-Mirasyli
3.) Khaza inus Saniyyah Fi Asyhuri Kutub Syafieyah : Karangan Syeikh Abdul Qadir Al-Mandili ( wajib dimiliki )

Kitab-kitab Nahu :

1.) Kitab Mukhtasar Jiddan : Syarah Matan Ajrumiah karangan Syeikhul Islam Sayyid Ahmad Bin Zaini Dahlan.
2.) Syarah Kafrawi : Syarah matan Ajrumiah karangan Syeikh Hasan Al-Kafrawi.
3.) Syarah matan Qatrun Nada : Tahqiq Syeikh Muhyiddin Abdul Hamid.
4.) Syuzuz Zahab : Tahqiq Syeikh Muhyiddin Abdul Hamid.
5.) Syarah Ibn Aqil ala Matan ALfiyyah Ibn Malik.
6.) Kitab-kitab Nahu karangan Syeikh Muhammad Amin Al-Harari seperti Futuhaat Qayyumiah, Durarul Bahiyyah dll. ( dicetak dan dijual oleh Darul Minhaj )

Kitab-kitab Tafsir :
1.) Tafsir Imam Qurtubi ( kitab Tafsir yang paling penting )
2.) Tafsir Imam Nasafi
3.) Tafsir Imam Khazin
4.) Hasyiah Imam Sowi ala Jalalain.
5.) Tafsir Bahrul Madid ( Tafsir Isyari ) : karangan Imam Ibnu Ajibah Al-Hasani.

Kitab-kitab Mustolah Hadis:

1.) Nuzhatun Nazor : syarah Nukhbatul Fikar karangan Syeikhul Islam Ibn hajar Asqalani, tahqiq Syeikh Nuruddin Itr.

Kitab –kitab Tauhid :

1.) Tuhfatul Murid : Syarah Matan Jauharah Tauhid karangan Imam Baijuri
2.) Syarah Kharidah Bahiyyah : karangan Imam Dardir Al-Maliki, dengan Hasyiahnya karangan Syeikh Bakhit Muti’e.

Kitab-kitab Fatawa :

1.) Fatawa Imam Zakaria Ansori
2.) Fatawa Imam Romli
3.) Fatawa Syeikh Ismail Zain AL-Yamani
4.) Fatawa Al-madaniah : karangan Syeikh Sulaiman Al-Kurdi
5.) Al-Hawi lil Fatawa : Imam Suyuti ( semua karangan Hafiz Suyuti amat penting dan perlu dimiliki )
6.) Fatawa Ibn Hajar Al-Haitami
7.) Fatawa Syeikh Bakhit Al-Muti’e
8.) Fatawa Sayyid Abdullah Bin Siddiq Al-Ghumari
9.) Fatawa Syeikh Yusuf Ad-Dijwi
10.) Fatawa Imam Nawawi himpunan anak murib beliau : Syeikh Ala’uddin Al-Attor ( dijual di Darul Basyair Islamiah )
11.) Fatawa Imam Subki
12.) Fatawa Sayyid Alawi Bin Abbas Al-Malik

Kitab-kitab Usul Fiqh :
1.) Syarah Matan Waraqat : karangan Imam Juwaini dengan Hasyiahnya Nafahat.
2.) Syarah Luma’ Imam Syirazi
3.) Matan Jam’ul Jawami : karangan Imam Subki ( kitab usul Fiqh yang masyhur dikalangan Ulama Hijaz)
4.) Nihayatul Sul syarah Minhajul Wusul : karangan Imam Isnawi ( kitab usul Fiqh yang masyhur dikalangan Ulama Azhar )

Kitab-Kitab Syarah Hadis :

1.) Kitab Fathul Bari syarah Sohih Bukhori: karangan Imam ibn hajar Asqalani ( Wajib dimiliki )
2.) Kitab Syarah Sohih Muslim : karangan Imam Nawawi, tahqiq @ hasyiah Al-Allamah Syeikh
Muhammad Amin Al-Harari.
3.) Syarah Imam Zurqani ala Muwatto’ Imam Malik.
4.) Subulus Salam : syarah Bulughul Muram karangan Imam Muhammad Bin Ismail As-Son’ani.
5.) Dalilul Falihin : syarah Riyadhus Solihin karangan Syeikh Ibn Allan
6.) Futuhaat Rabbaniyah : Syarah Azkar karangan Syeikh Ibn Allan.
7.) Faidhul Qadir : syarah Jami Soghir karangan Imam Munawi ( wajib dimiliki )

Kitab-kitab sirah & Tobaqat :

1.) Nurul Yaqin : karangan Syeikh Khudari .
2.) Tobaqat Syafieyah : karangan Imam Subki
3.) Tobaqat Sufiah : Karangan Imam Munawi
4.) Al-Kamil Fi Tarikh : Ibn Atsir ( kitab penting )
5.) Siyarul A’lam Nubala’ : Karangan Imam Zahabi tahqiq Syeikh Syua’ib Arnaut.

Kitab-Kitab Tasawwuf :

1.) Syarah Risalah Qusyairiah : karangan Syeikh Zakaria Al-Ansori
2.) Uhud Muhammadiah : karangan Syeikh Abdul Wahhab Sya’rani
3.) Targhib wa Tarhib : karangan Hafiz Al-Munziri
4.) Iqazul Himam : syarah Matan Hikam Ato’iyyah karangan Ibn Ajibah Al-Hasani.
5.) Ihya’ Ulumuddin : Karangan Imam Al-Ghazali ( wajib dimiliki )
6.) Takhrij Hadis2 Ihya’, karangan Al-Hafiz Iraqi dan Al-Hafiz Murtadha Az-Zabidi.

Kitab-kitab Para Ulama Muasarah :

1.) Kitab- kitab karangan Ulama Hijaz ( Makkah ) :

– Kitab-kitab Syeikh Yasin Ibn Isa Al-Fadani Al-Hasani

– Kitab-Kitab Syeikh Ahmad Jabir Jubran ( dicetak dan dijual buat pertama kali oleh Darul Minhaj)
– Kitab-kitab Sayyid Muhammad Ibn Alawi Al-Maliki Al-Hasani ( kitab-kitab beliau wajib dimilki)
– Kitab- kitab Syeikh Abdullah Sa’id Lahji , khususnya kitab Qawaid Fiqhiyyah karangan beliau yang dicetak buat kali pertama , boleh didapati di Darul Basoir )
– Kitab-kitab Sadah Makkah yang lain seperti : Syeikh Ismail Zain Al-Yamani, syeikh Abdul Qadir Al-mandili, syeikh Ibrahim Al-Fatoni, Syeikh Zakaria Bila, Syeikh Hasan Al-Mahsyat, Sayyid Alawi Al-Maliki dan Masyaikh Makkah lain yg tidak terhitung jumlahnya.

2.) Kitab- kitab karangan Ulama Maghrib :

– Kitab-kitab karangan Sadah Ghumariah @ Siddiqiah : Sayyid Abdullah, Sayyid Abdul Aziz, Sayyid Abdul Hayy ( Al-Ghumari ), Sayyid Ibrahim. kitab- kitab Sadah Ghumari amat bernilai dan mencakupi segenap bidang ilmu seperti Ilmu Hadis Tatbiqi, Fiqh dan usul, Aqidah, Tasawwuf dll. ( Banyak dijual di Maktabah Al-Qaherah ). Begitu juga karangan anak anak murid mereka seperti : karangan Syeikh Mahmud Sa’id Mamduh, Sayyid Abdullah Talidi, Syeikh Farouq Hammadah, Sayyid Nabil Al-Ghamri dll.
– Kitab-kitab karangan Sadah kittaniyin , seperti Sayyid Abdul kabir Al-Kittani, Sayyid Muhammad Bin Ja’afar Al-Kittani, Sayyid Abdul Hay Al-Kittani dll.

3.) Kitab-kitab karangan Sadah Ba’lawi dari Hadhramaut,hijaz dan lain-lain Negara. Karangan mereka meliputi kitab-kitab Fiqh Syafie, Nahu, Tasawwuf, Sirah dll. terlalu banyak, tak mampu di senaraikan (kitab-kitab ini penting dan wajib dimiliki )

4.) Kitab-kitab karangan Ulama Al- Azhar :

– Karangan Syeikh Muhammad Bakhit Al-Muti’e
– Karangan Syeikh Yusuf Dijwi
– Karangan Syeikh Zahid Al-kausari ( keseluruhan kitab-kitab beliau dicetak sekaligus sebanyak 10 jilid dan dijual Darul Kutub Ilmiah )
– Karangan Syeikh Salamah Al-Azzami
– Karangan Ulama Azhar yang lain seperti Karangan Syeikh Soleh Ja’fari, Syeikh Hafiz Tijani, Syeikh Muhammad Kholil khotib, Syeikh Judah Al-Mahdi, Syeikh Zaki Ibrahim, Syeikh Muhammad Hasanain Makhluf, Syeikh halim Mahmud dan Ulama Azhari lain yang tidak terhitung jumlahnya.

* Nasihat Khas dari Al-Allamah Al-Muhadith Syeikh Mahmud Sa’id Mamduh buat para penuntut ilmu : “ Penguasaan ilmu itu diperolehi bukan dengan banyak membaca kitab, tetapi dengan menekuni setiap kitab dibaca. Mengkhatamkan sebuah kitab dari kulit ke kulit di hadapan para Masyaikh dengan tekun lebih bermanfaat bagi penuntut ilmu daripada membaca 10 buah kitab tapi tidak faham isi kandungannya .”

– Ada kitab-kitab penting yang tidak disenaraikan diatas kerana senarai ini diimla’kan oleh Syeikh Mahmud Sa’id Mamduh secara spontan dalam Majlis beliau. Sebarang persoalan dan kekeliruan amat dikesalkan.

– Sebarang kesalahan Fakta dan maklumat dalam senarai ini adalah berpunca dari pencatit yang mencatit senarai ini, sebarang kesalahan diminta agar ditegur.

– Risalah ini bebas disebarkan dan dikhidmatkan tanpa minta izin dari sesiapa.

Sekian. (via Ustaz Toriq, Universiti Al Azhar)

Diambil dan dikongsi daripada blog :

ALLAH’S SLAVE ( http://sayyidmuhammed.blogspot.com/2013/12/sebahagian-kitab-kitab-yang-diperlukan.html )

* Alhamdulillah, insyaAllah, sem depan akan ada Pengajian Kitab (Nahu) untuk Kitab Mukhtasar Jiddan. Anjuran An-Nadwi Research Team PERWADAH (Persatuan Mahasiswa Pengajian Akidah dan Agama), USIM. Sudah pun mendaftar. Khusus untuk pelajar Pengajian Akidah dan Agama sahaja, untuk 50 terawal yang mendaftar . Mudah-mudahan, berjalan lancar. Terbaiklah PERWADAH! Teruskan! ^^

1009961_581135921969685_2031497642_n

* Juga, setiap hari Jumaat, selepas Maghrib, akan diadakan Pengajian Tafsir Al-Quran iaitu Tafsir Jalalain di Surau Desa Anggerik, Nilai. Bagi yang berdekatan, bolehlah selalu hadir ya. Sama-sama rebut peluang dan kesempatan yang ada. InsyaAllah. 🙂

1491609_381934828608864_1413436643_n

Rajinkan diri ke majlis ilmu, semoga hidup kita lebih terisi dan terpandu. Semoga bermanfaat. Wallahua’lam. 🙂

ADAB MENUNTUT ILMU

Published January 10, 2013 by wana93

dakwah

Ada beberapa adab yang harus diperhatikan oleh para penuntut ilmu yang di antaranya ialah :-

1) Mensucikan hati daripada fikiran kotor dan mengikhlaskan niat kerana Allah, agar jiwanya bersedia menerima ilmu, menghafal dan mengembangkannya.

Daripada Abu Abdillah al-Nukman bin Basyir r.a. berkata bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda : “…Ingatlah, bahawa dalam jasad itu ada segumpal daging. Jika ia baik, baiklah jasad seluruhnya. Jika ia rosak, rosaklah jasad seluruhnya. Ketahuilah, bahawa segumpal daging itu adalah hati.” (Riwayat al- Bukhari, Muslim dan Abu Daud)

2) Memutuskan hubungan dengan segala yang melalaikan diri daripada kesungguhan dalam menuntut ilmu. Selain itu, hendaknya seorang penuntut ilmu selalu merasa cukup dengan makanan yang sedia ada, bersabar akan kekerasan hidup, merendahkan diri di hadapan ilmu dan guru, kerana hanya dengan sifat tawadhu’ ilmu boleh diperoleh.

Imam al-Syafi’e pernah berkata : “Orang yang mencari ilmu dengan kebongkakan dan kesombongan hati, tidak akan mendapatkannya. Tetapi bila ia menuntutnya dengan kerendahan hati, kesengsaraan hidup dan bersifat tawadhu’ di hadapan ulamak, maka pastilah ia akan mendapatkannya.”

3) Berjuang tidak kenal lelah dalam belajar dan memiliki semangat yang tinggi. Selagi masih mampu mengejar ilmu yang banyak, janganlah merasa cukup dengan ilmu yang sedia ada. Janganlah menunda-nunda masa, apatah lagi dalam mencari kebaikan. Namun, jangan pula memaksa diri melakukan sesuatu yang sulit, kerana hal itu terkadang akan membuatkan jemu. Namun, sulit atau tidaknya sesuatu perbuatan, itu bergantung kepada kemampuan masing-masing.

 

Aku, Buku dan Cinta

Dr. ‘Aidh Bin Abdullah Al-Qarni

AKU SEORANG PELAJAR SATRIA!!

Published January 2, 2010 by wana93

Bacalah dengan hati yang terbuka dan semangat yang membara..

Aku Seorang Pelajar Satria. Aku Seorang Pelajar Satria Yang Terhebat. Aku Hebat..Lebih Hebat Daripada Apa Yang Aku Sangkakan. Apa Yang Orang Lain Kata Terhadap Aku Semuanya Dusta Belaka. Aku Tahu Siapa Aku. Aku Hebat..Hebat..Hebat..!!! Aku Boleh Lakukan Apa Yang Ingin Aku Lakukan. Ibu!! Ibu!! Ibu!! Tidak Sia-Sia Ibu Melahirkan Aku..Aku Tidak Akan Menghampakan Ayah Dan Ibu..Ini Anak Ayah..Ini Anak Ibu..Jangan Kau Sangsikan..Aku Tidak Akan Memalukanmu..Ayah!! Ibu!! Ini Janji Anakmu!! Akan Aku Pastikan Kejayaan Menjadi Milikku. Akan Aku Hadiahkan Kejayaanku Kepadamu. Aku Tak Akan Mensia-Siakan Harapanmu. Sebelum Kau Pergi MenghadapNya..Akan Ku Pastikan Aku Telah Menghadiahkan Kejayaanku Kepadamu. Akan Ku Bela Nasibmu. Akan Ku Balas Jasa-Jasamu Selama Ini. Walaupun Ku Tahu Jasamu Itu Tidak Akan Terbalas Dengan Apa Jua Khidmatku Kepadamu. Tapi!! Aku Tahu Kau Akan Rasa Amat Berbangga Dan Bahagia Sekiranya Aku Berjaya Dalam Hidupku. Akan Aku Pastikan Kejayaan Menjadi Milikku. Oh Ibu!! Oh Ayah!! Jangan Kau Sangsikan Janji Anakmu Ini!! Aku Pasti Akan Menunaikan Janjiku!! Akan Ku Pastikan Kau Berbangga Kerana Telah Melahirkan Aku!! Aku Hebat..Hebat..Hebat!!! Aku Boleh Lakukan Apa Yang Ingin Aku Lakukan. Siapa Kata Siapa Kata..Siapa Kata Aku Tak Hebat..Siapa Kata Aku Lemah..Aku Tidak Lemah Seperti Yang Mereka Katakan..Aku Tidak Bodoh Seperti Yang Mereka Sangka..Akan Aku Buktikan Kepada Sesiapa Yang Berkata Demikian..Kerana Aku Kenal Siapa Aku..Jangan Kau Berkata Apa-Apa Sebelum Kau Mengenali Diri Ku. Aku Adalah Aku. Aku Yang Mengenali Diri Ku. Siapa Kau Yang Ingin Menilai Diriku. Apa Yang Aku Tahu Ialah Kemenangan Untuk Diri Dan Keluarga Ku..Aku Hebat..Hebat..Hebat!!! Yea..Aku Seorang Pelajar Satria Yang Terbaik Dan Terpilih. Akan Ku Musnahkan Harapan Mereka Yang Ingin Melihat Aku Gagal. Apa Yang Aku Tahu Ialah Kemenangan Untuk Diri Dan Maruah Ku..Aku Hebat..Hebat..Hebat!!! Yea..Ibu!! Ibu!! Ibu!! Tidak Sia-Sia Ibu Melahirkan Aku..Aku Tidak Akan Menghampakan Ayah Dan Ibu..Ini Anak Ayah..Ini Anak Ibu..Jangan Kau Sangsikan..Aku Tidak Akan Memalukanmu.. Aku Hebat..Hebat..Hebat!!! Yea.. Tidak Sia-Sia Ibu Melahirkan Aku..Aku Tidak Akan Menghampakan Ayah Dan Ibu..Ini Anak Ayah..Ini Anak Ibu..Jangan Kau Sangsikan..Aku Tidak Akan Mensia-Siakan Harapan Ibu Dan Ayah..Akan Aku Pastikan Aku Memang Seorang Pelajar Satria Yang Terhebat.

-kursus motivasi-

cemerlang 20 A

Jom sama2 kita ikut apa yang motivator cadangkan untuk kita menjadi pelajar yang cemerlang.

Sekadar m0tivasi dan pembakar semangat untuk kita kembali ke sekolah..

DOAKAN KEJAYAAN KITA BERSAMA..

ALL D BEST TO ALL STUDENTS.. 🙂

LANGKAH-LANGKAH BIJAK MENJELANG ‘EXAM’

Published October 10, 2009 by wana93
  1. Bertenang dan melapangkan fikiran.

  2. Melakukan ulang kaji bagi topik-topik yang penting.

  3. Tidur yang mencukupi..

  4. Menjaga kesihatan diri.

  5. Menjaga pemakanan dengan memakan makanan yang berkhasiat dan berzat.

  6. Bagi pelajar Islam, perbanyakkan sembahyang hajat .

  7. Membuat dan membaca nota-nota ringkas.

  8. Mengadakan senaman kesihatan fizikal untuk mengeluarkan peluh.

  9. Beriadah dan berekreasi di tempat-tempat yang sesuai kerana badan yang cergas akan meransang kecerdasan otak.

  10. Meminta doa dan restu ibu bapa dan guru-guru.

  11. Belajar pada waktu yang difikirkan sesuai.

  12. Mengkaji bentuk-bentuk soalan peperiksaan dengan bantuan guru dan rakan-rakan.

  13. Menjawap soalan yang sama seperti format peperiksaan sebenar.

  14. Datang lebih awal ke dewan peperiksaan sebelum peperiksaan bermula.

  15. Menyediakan segala kelengkapan peperiksaan yang diperlukan.

  16. Bersarapan sebelum masuk ke dewan peperiksaan dengan sarapan yanag berzat supaya tenaga fizikal dan minda cukup untuk menghadapi peperiksaan.

  17. Elakkan mengadakan perbincangan tentang topik-topik hangat atau kaedah menjawap sebelum dan selepas peperiksaan.

  18. Mematuhi arahan peperiksaan yang telah ditetapkan.

  19. Membaca dengan teliti setiap arahan yang terdapat pada setiap kertas soalan.

  20. Menjawap soalan berpandukan soalan yang telah dipilih.

  21. Pastikan pelajar menjawap semua soalan yang dikemukakan mengikut arahan yang dinyatakan.

EXAM SEMAKIN HAMPIR??

Published August 11, 2009 by wana93

Artikel ini adalah mengenai tips tips yang harus kita amalkan apabila hampir peperiksaan.

1.Baiki hubungan dengan Allah
-Tunaikan solat dhuha
-Jaga solat
-Memohon ampun daripada Allah ( istighfar )
-Jangan lupa beribadah kepada Allah
-Peliharalah solat fardhu lima waktu
-Memperbanyakkan doa

2.Agar doa makbul
-Hindarkan perut dimasuki barang haram
-Harus khusyuk dan serius untuk beribadah
-Mengetahui waktu-waktu doa dikabulkan atau dimustajabkan

contoh:
* Satu pertiga malam yang akhir
* Hari jumaat dan malamnya
* Bulan ramadhan terutamanya malam lailatul qadar
* Hari a’rofah
* Khatam quran
* Setelah mendengar azan
* Di antara dua khutbah jumaat

-Bertawakkal kepada Allah sesudah berusaha dengan gigih

EXAM OH EXAM!!

Published August 11, 2009 by wana93

Persediaan Pada Hari Peperiksaan
-Buat Ulangkaji Sepintas Lalu, Sentuh Semua Tajuk.
-Tumpukan Perhatian Pada Proses Ulangkaji
-Jangan Fikir Lagi Perkara Lain Yang Anda Tidak Faham.
-Tidur Dengan Cukup

Menjelang Hari Peperiksaan
-Pastikan Jadual Peperiksaan Ada Dan Lihat Jadual Dengan Betul.
-Bentuk Kumpulan Untuk Buat Ulangkaji Secara Berkesan.
-Pastikan Anda Tiba Awal
-Elakkan Dari Berbual Kosong
-Pastikan Semua Keperluan Cukup

Persediaan Emosi
-Elakkan Perselisihan Faham Dengan Rakan
-Menjaga Hati Ibu Bapa
-Tidak Bercinta
-Terlalu Yakin
-Prasangka Negatif Kepada Orang Lain

Persediaan Fizikal
-Mengutamakan Kesihatan Badan
– Tidak Tidur Larut Malam
– Menjaga Keselamatan Diri
– Makan Makanan Secukupnya
– Riadah Yang Ringan,Sekitar 20minit Sehari

Persediaan Mental
-Jangan Menyerah Kalah,Cepat Berputus Asa
-Tiada Gambaran Yang Negatif, Jangan Fikirkan Yang Bukan-Bukan
-Berfikiran Positif, Tidak Bimbang Keterlaluan

study smart

Strategi Cemerlang Peperiksaan -1
-Mulai Sekarang Bersedia Untuk Belajar
-Buat Jadual Belajar Untuk Peperiksaan
-Mengingati Tajuk
-Buat Nota

Strategi Cemerlang Peperiksaan -2
-Latih Diri Anda Untuk Peperiksaan
-Latih Mengeluarkan Maklumat Dengan Banyak, Cepat Dan Tepat
-Latih Dalam Tempuh Masa Yang Ditentukan
– Mencari Sebab Tidak Tahu

Mengatasi Persoalan Seperti
-Saya Tidak Tahu Dimana Patut Bermula
-Terlalu Banya Untuk Dibaca Sedangkan Peperiksaan Makin Hampir
-Subjek Ini Cukup Membosankan
-Anda Baca Dan Faham, Tapi Tak Mampu Ingat

Persoalan – 2
-Anda Rasa Anda Faham Apa Yang Dibaca. Anda Rasa Anda Telah Mengingatinya
-Terlalu Banyak Untuk Dihafal
-Tadi Anda Masih Ingat Tetapi Kenapa Kini Anda Lupa
-Anda Suka Belajar Disaat-Saat Akhir

Masa Depan Yang Cerah
-Pelajar Yang Berjaya Akan Mempunyai Masa Hadapan Yang Lebih Baik.
-Kehidupan Yang Lebih Baik.

Kata Hikmat
-Keadaan Hidup Saya Tidak Akan Berubah Sekiranya Saya Tidak Berubah
-Jika Anda Gagal Merancang,Anda Merancang Untuk Gagal.Jadi,Rancanglah Kerja Anda Dan Laksanakan Rancangan Itu.

Kata Bestari
-Minda Kita Adalah Seperti Payung Terjun.Ia Hanya Berfungsi Sekiranya Ia Terbuka.