REALITI ISU SOSIAL REMAJA : CAKNAKAH KITA?

Published February 28, 2017 by wana93

Tahukah anda, seramai 54,614 orang, anak luar nikah yang wujud pada tahun 2014? (baca berita lengkap di : http://www.bharian.com.my/node/192319)

Sekarang kita berada pada tahun 2017. Saban tahun, minggu berganti minggu, bulan berganti bulan, berita-berita sebegini tak pernah lekang. Malah, setiap tahun, makin bertambah. Seiring dengan kes-kes penagih dadah, penyakit kronik dan pelbagai lagi.

Saya tak pasti, sama ada pembaca blog saya ini sudah tahu atau belum. Tapi, suka untuk saya kongsikan insyaAllah. Selama hampir setahun (11 bulan) saya dan beberapa sahabat berpraktikal dan bekerja secara kontrak di bahagian yang sektor pembangunan sosial.

Saat itu, kami ditempatkan di bahagian yang menuntut diri untuk berdepan dengan golongan masalah sosial seperti remaja yang mengandung luar nikah, LGBT, bekas penagih dadah dan lain-lain. Pada mulanya, kami agak terkejut juga. Maklumlah, mungkin kerana kami  dah selesa dengan ‘biah’ yang baik-baik. Sedih dan pilu memikirkan mereka yang terlibat kebanyakannya adalah anak-anak muda. Ada yang sebaya kami dan ada juga yang lebih muda. Yang sudah berumur juga tidak kurang sikitnya.

Sebelum habis praktikal, saya dan sahabat sebulat suara mengajak beberapa lagi sahabat kami untuk sama-sama merealisasikan sebuah usaha kecil. Ingin ‘menyampaikan’ sesuatu di luar sana, melalui ‘kepakaran’ masing-masing. Bergabung. Perkara sebegini memerlukan insan yang berjiwa besar, bukan semangat semata-mata. Kami terfikir, ini realiti sekarang. Kita risau, kita gundah itu dan ini, tapi, apa usaha kita?

16174628_1574658512564224_8901167971816217376_n

Team Hamare.

Alhamdulillah, buku sulung berjaya diterbitkan dengan izin-Nya. Saya dan sahabat, Siti Nor Hayati sebagai penulis buku, Akmal Khairunnisa sebagai illustrator yang melukis secara santai 3 illustrasi tarbiah yang terselit di dalam buku ini. Paling utama adalah team Graphic Designer, Najibah Yusoff yang membuat cover buku dan menyusun susunan isi di dalam buku ini, serta dibantu oleh seorang ahli lagi, Wan Nurul Huda yang saat itu sibuk mengurus tempahan design. Moga-moga, ada manfaatnya buat ummah. Doakan semoga kami dapat mengembangkan lagi empayar Hamare ini dengan membawa masuk bakat-bakat muda yang lain untuk sama-sama menyumbang manfaat buat ummah.

16388344_1177943802323931_7605996835679865225_n

Saya menyentuh isu berkenaan realiti sosial remaja. Saya cuba olah dan menyampaikan dalam bentuk cerpen. Antara tajuknya adalah Jalan Pulang, Ukhuwah Bersama LGBT, Aku Anak HIV, Hidayah Di Balik Gerigi Besi (tentang Transgender Muallaf) dan lain-lain lagi. Manakala, sahabat saya, menulis tentang kehidupan sang remaja yang berkait dengan gelora rasa, persahabatan yang ingin sampai ke Syurga, saat kehilangan ayah tercinta dan sebagainya. Antara tajuknya adalah Shameless, Sahabat Sorga, Abi Habibi dan lain-lain lagi.

Buku ini memuatkan 13 cerpen, inspirasi KISAH BENAR. Bukan kisah dongengan, fantasi dan khayalan! Ini antara secebis usaha saya dan sahabat untuk ‘menyampaikan’. Buat bacaan ibu bapa yang ada anak remaja, buat kakak abang yang punya adik remaja, buat cikgu yang mengajar anak-anak remaja dan juga buat remaja itu sendiri.

Ada yang tidak tahu, ada yang tidak ambil tahu dan ada juga yang buat-buat tak tahu. Isu sosial sebegini (zina, anak luar nikah, penyakit kronik dan lain-lain), tidak hanya berlaku pada remaja sekolah menengah biasa, akan tetapi, tidak terlepas juga, datang daripada remaja yang bersekolah di sekolah agama atau universiti islam.

16265470_1858772514398871_8301467434802749672_n

16923476_10206609004623564_1709401869_n.jpg

Maka, di sini peranan kita bersama. Sentiasa cakna akan anak-anak remaja kita. Beri meraka bahan bacaan yang bermanfaat dan membuka minda. Isi masa mereka dengan pelbagai aktiviti bermanfaat. Betulkan dan perbaiki apa yang tidak betul dalam diri mereka.

Buku ini bukan untuk menyalahkan dan menuding kesalahan pada mereka yang terlibat dengan masalah sosial. Namun, buku ini bertujuan untuk memberitahu pada kita bahawa realiti ini wujud pada zaman kita, zaman tumbesaran generasi Y kita pada hari ini. Buku ini juga cuba memberi solusi dan harapan pada setiap liku dan masalah-masalah yang berlaku.

Sebagai contoh, kebanyakan kita pada hari ini, suka memandang serong dan memandang sebelah mata saja pada golongan LGBT. Ada yang geli nak dekati mereka, ada yang menyampah dan benci dengan watak mereka dan pelbagai lagi tohmahan dilempar kepada mereka. Jadi, penulis cuba membawa pembaca kepada satu kisah benar. Kisah di mana penulis sendiri bersama rakannya berdepan dengan golongan sebegini. Bagaimana reaksi mereka terhadap kita yang dianggap golongan ‘orang agama’ dan apa respon dan tingkah kita terhadap mereka. Bukan bermakna ingin menghalalkan yang haram, namun, jika dilihat dari satu sudut lain, qudwah itu amat penting untuk membentuk hikmah dalam misi kita berdakwah.

17035443_10206639883835525_659422651_n

17092302_10206639884155533_149437277_n

Ini antara ‘feedback’ pembaca buku ‘Hidayah Di Balik Gerigi Besi & Shameless’. Dua dalam satu! Untuk selanjutnya, ada di sini.

 ‘Hidayah Di Balik Gerigi Besi & Shameless’

129 mukasurat.
3 mukasurat berwarna.
Memuatkan 13 cerpen yang diinspirasi daripada kisah benar.
Edisi kemaskini.
Terselit 3 karya digital illustrasi tarbiah.
Terselit juga pengenalan Hamare.

Ramai manusia yang hanya menilai dari luaran, tanpa periksa asal usul dalaman diri. Seakan mereka lebih memahami soal hati dan diri ini. Walhal, hanya Allah yang memahami segala rasa diri dan hati hamba-Nya ini. Isu ummah sangat banyak. Terutama yang melibatkan remaja dengan permasalahan sosial. Semoga cerpen santai yang diketengahkan ini, mampu membuka minda kita semua. Semoga kita mampu mengaplikasi segala kebaikan untuk dijadikan solusi ummah, agar kita sama-sama ke Syurga-Nya.

“Syurga dicipta, bukan untuk seorang saja, bahkan buat semua hamba-Nya, yang ingin pulang ke pangkuan-Nya.”

“Bagaimana ingin dekati golongan sosial andai diri jahil agama?”

“Bagaimana ingin menyelamatkan sahabat yang telah terlanjur?”

“Apakah tugas kita me’Neraka’kan manusia saja, sedang kita juga adalah pendosa?”

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan: “Kami telah beriman,” dan mereka tidak diuji ?” (Surah Al-‘Ankabuut : 2)

Semoga buku ini sampai kepada para pembaca, tidak sekadar ditatap mata, akan tetapi, sampai mesejnya pada jiwa-jiwa yang membaca dan beroleh redha-Nya. Hidup ini singkat. Jom sebarkan manfaat.

Untuk maklumat lanjut berkenaan buku sulung Hamare ini, boleh rujuk di sini.

Wallahua’lam.

Seorang hamba, @Rumahku Syurgaku, @BumiMilikAllah.

28/2/2017, 9.38 pm.

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: